آموزش ساخت تابلو ال ای دی ثابت به زبان ساده

بازدید: 7758 بازدید

آموزش ساخت تابلو ال ای دی ثابت به زبان ساده

سلام

با آموزش نحوه ساخت تابلو های ال ای دی ثابت به ساده ترین روش در خدمتتون هستم. در وبسایت پی اس دی سازان سعی بر این هست که توضیحات همراه با عکس و فیلم باشه که بتوانید به راحتی نحوه ساخت تابلو ال ای دی ثابت به صورت حرفه ای یاد بگیرید.

مرحله اول: طراحی

بهترین نرم افزار جهت طراحی برداری نرم افزار کرل دراو (corel draw) هست که همه تابلو ساز ها جهت طراحی از این نرم افزار استفاده میکنند. نسخه پیشنهادی ما ورژن های X4 و X5 و X6 هست.

افزونه ledtool جهت چیدمان ال ای دی و محاسبه تعداد ال ای دی های مورد نیاز

جهت طراحی باید اول فونتی رو که دوست داریم وارد نرم افزار کنیم و سپس انتخاب کنیم. بنظرم بهترین و خوانا ترین فونت titr هست.

بخش طراحی رو به صورت فیلم آموزشی کامل برای شما آماده کردم که میتونید از لینک زیر دانلود کنید

فیلم آموزشی طراحی تابلو ال ای دی ثابت

با دیدن فیلم بالا و یکم کنجکاوی میتونید طرح های حرفه ای بزنید. کار کردن با نرم افزار کورل از اون چیزی که فکر میکنید ساده تر هست.

مرحله دوم: برش

برش و سوراخکاری ورق پلکسی و یا ام دی اف تابلو ال ای دی با لیزر انجام میشه که به صورت خیلی دقیق هست و لازمه که توی طراحی خیلی دقت کنیم و سایز سوراخ های پایه ال ای دی ها و چیدمان رو خیلی دقیق بزنیم.

بعد از این که طراحی رو انجام دادید فایل Corel رو ذخیره (سعی کنید با ورژن ۱۳ Save As کنید) و به کسانی که دستگاه لیزر دارن بدین و بهشون بگین روی چوب MDF یا پلگسی بزنن.
پلگسی در حقیقت پلاستیک فشرده شده و ضد UV است و بدلیل کیفیت بالای اون قیمت بسیار بیشتری نسبت به MDF دارد.

محاسبه هزینه برش و سوراخ کاری به دو روش انجام میشه یا متری و یا دقیقه ای! یعنی اپراتور دستکاه لیزر با ازای دقایقی که دستگاه روی MDF یا پلکسی شما کار کرده هزینه رو دریافت میکنه و یا به ازای دور تا دور حروفی که سوراخ کاری کرده. این هزینه بستگی به توان و سرعت دستگاه هر شخص داره و میتونه متفاوت باشه…
پس از این که برش و سوراخ کاری انجام شد زیر کار شما آماده مونتاژه. اگر میخواید سیم کشی و لحیم کاری شما پوشیده بشه، باید بهشون بگید پشت کار هم بزنن. اپراتور از طرحتون پشت کار رو هم برش میزنه.

مرحله سوم: مونتاژ

وسایل مورد نیاز:

* LED به مقدار نیاز (نحوه محاسبه تعداد ال ای دی ها توی فیلم نشون داده شده)
* مقاومت به مقدار نیاز
* سیم تلفن به مقدار ۲ برابر محیط نوشته
* سیم لحیم به مقدار۱٫۵ برابر محیط نوشته
* منبع تغذیه
* فلاشر
* کف چین

تعداد LED ها رو که از داخل نرم افزار به دست آوردید میمونه تعداد مقاومت ها! تعداد مقاومت ها حداکثر یک عدد به ازای هر سه عدد ال ای دی است و بیشتر بستگی به رنگ و نوع LED ها داره مثلا برای قرمز حداقل باید به ازای هر ۵ ال ای دی یک مقاومت کار کنید. و یا برای رنگ های سفید و سبز و آبی باید به ازای هر ۳ ال ای دی یک مقاومت تهیه کنید. حالا میمونه شیوه اتصال مقاومت و LED ها به یکدیگر.
همیشه سعی شده مونتاژ تابلو و برق رسانی به LED ها به گونه ای باشه که هم در ولتاژ و هم در جریان برق صرفه جویی بشه. بهترین آرایش اتصال مقاومت و LED به صورت سری و موازی است. یعنی چی؟ یعنی باید پایه هر LED به پایه LED
کناری متصل بشه.

خب حالا اگه باید تمام LED ها رو با این آرایش مونتاژ کنید و در نهایت سر خالی مقاومت ها رو به یکدیگر و سر خالی ال ای دی ها را هم به یک دیگر وصل
کنید و در نهایت یم پاور (ترانس) ۱۲ ولت به این دو سر وصل کنید.

برای محاسبه مقدار مقاومت که چه اهمی داشته باشه دو راه حل داریم:

راه اول رو که به صورت علمیه میگم برید با نرم افزار زیر بدست بیارید:

دنلود نرم افزار محاسبه مقاومت ال ای دی

اما راه دوم که تجربیه رو براتون توضیح میدم:

شما قبل از اینکه تابلویی رو مونتاژ کنید باید مقدای مقاومت جهت تست به اهم های ۲۷۰-۳۳۰-۲۲۰-۱۲۰ داشته باشید و به صورت امتحانی به LED هایی که ۳ تا ۳ تا سری کرده اید وصل کنید و ببینید مقاومت یا LED داغ میکنه ؟ ال ای دی نور بیش از حد داره؟ یا کم نوره؟
اگه LED نور شدیدی داشت و داغ میکرد بدونین باید مقاومتی با اهم بیشتر رو جایگزین کنید و یا یک LED دیگر به LEDها اضافه کنید تا نور مناسبی داشته (مخصوصا اگر رنگ ال ای دی قرمز باشه) و پس از گذشت ۵ دقیقه LED ها و یا مقاومت ها داغ نکنند.

حالا که آرایش LED ها رو بدست آوردین مونتاژ رو شروع کنید و یکی یکی LED ها رو در زیر کارتون جا بزنین سپس زیر کار را برگردانده و پایه های وسط گروه ال ای دی های اول رو به سمت هم خم کنید (سری کنید) پایه اول LED اول و دوم LED آخر رو هنوز دستش نزنید وقتی که تمام پایه های LED ها رو به این روش خم کردید باید با کف چین سیم های اضافی رو بچینید و اونهارو لحیم کنین. حالا وقتش رسیده اون پایه ها که هنوز لحیم نشدن رو لحیم کنیم.
پایه اول LED اول گروه رو به سمت بیرون و پایه دوم LED آخر گروه رو به سمت داخل خم کنید و به آن یک مقاومت وصل کنید. این روند رو برای تمام LED ها ادامه دهید.
حالا باید سر دیگر مقاومت ها را با سیم تلفن به هم وصل کنیم و به طور مجزا پایه اول LED اول را نیز که تا کنون دست نزدیم با یک سیم تلفن دیگر به هم وصل کنیم در نهایت با اعمال برق ۱۲ ولت منبع تغذیه به دو سیم تلفن تابلو روشن خواهد شد.

مرحله چهارم: نصب فلاشر

هر تابلو دارای یک قطب منفی (کاتد) و یک قطب مثبت(آند) می باشد و وظیفه فلاشر قطع و وصل کردن جریان به یکی از این دو قطب می باشد که در قریب به صد در صد فلاشر ها قطب مثبت بطور پیوسته اتصال دارد و قطب منفی وظیفه خاموش و روشن کردن تابلو را بعهد دارد.بنابراین متناسب با اینکه یک تابلو چه تعداد کلمات برای اتصال به فلاشر داشته باشد باید تعداد کانال فلاشر را مشخص نمود(بطور مثال اگر تابلو ما چهار کلمه داشته باشد و ما بخواهیم تمام چهار مورد در حالت ثابت نباشد باید یک فلاشر با چهار خروجی تهیه نمائیم و تمام مثبتهای چهار کلمه را با مثبت فلاشر و ترانس به هم متصل نمائیم و چها منفی کلمات تابلو را به چهار خروجی فلاشر متصل نمائیم.لازم بذکر است که در برخی از فلاشر ها درکنار چهار خروجی منفی چهار خروجی مثبت نیز قرار داده اند و در مدار فلاشر مثبتها با هم متصل شده اند)

مرحله پنجم: نحوه محاسبه آمپر جهت انتخاب پاور مناسب

برای بدست آوردن آمپرمورد نیاز ابتدا باید تعداد دسته های سری شده را محاسبه نمود که برای اینکار تعداد کل ال ای دی ها را بر عدد ۳ یا ۴ ویا۶(تعداد ال ای دی در هر دسته سری)تقسیم می نمائیم و سپس برای ال ای دی های قرمز و زرد این تعداد را در ۲۰ و برای دیگر رنگها بر عدد ۱۰ ضرب می نمائیم و عدد بدست آمده را بر عدد ۱۰۰۰ تقسیم مینمائیم تا آمپر مورد نیاز بدست بیاید.

مرحله ششم (آخرین مرحله): نصب تابلو

برای نصب تابلو باید تعدادی پولکی و یا بندک از تابلوسازها تهیه کرده سپس با رد کردن سیم تلفن ۱۰ سانتی و آغشته کردن چسب دو قلو شفاف (از ابزار فروشی ها تهیه کنید) به شیشه بچسبانید. دقت کنید مقدار کمی چسب استفاده کنید تا زودتر خشک شده و روی سطح شیشه لیز نخوره!
پس از چسبیدن پولکی ها باید سیم آنها را به تابلو و پشت کار آن متصل کنیم و تمام.
برای برق کشی در صورتی که از فلاشر ( چشمک زن) استفاده میکنید باید ورودی فلاشر را به خروجی تغذیه و خروجی فلاشر را به تابلو وصل کنید.

امیدوارم این آموزش برای شما مفید بوده باشه.

موفق باشید.

مطالعه بیشتر