کادرتان را در عکاسی پرکنید

بازدید: 2982 بازدید

خیلی جالب است که با ساده ترین تکنیک های عکاسی می توان نتایج شگرفی بدست بیاورد.
این یکی از ساده ترین درس هایی است که همیشه به عکاسان تازه کار می دهم:

کادرتان را در عکاسی پرکنید 
بارها و بارها با عکاسانی روبه رو شده ام که کادر عکس را تنظیم نمی کنند و سوژه فاصله ی زیادی با دوربین دارد. در حالی که پر کردن فضاهای خالی عکس می تواند تاثیر باورنکردنی روی عکس بگذارد ( بعدا بیشتر به این مسئله می پردازیم ). کادر را به درستی پر کنید و تعجب ناظران را از این نتیجه ی عالی ببینید.

جمعیت
این تکنیک مخصوص زمانی است که می خواهید از گروهی از مردم عکس بگیرید. فاصله ی شما با آنها زیاد است به طوری که اگر چند متر از آنها دور شوید، چهره ی آنها محو خواهد شد.
با اینکه حضور یک فرد در کادر ممکن است جالب باشد اما حذف او می تواند صحنه را دقیق و بدون حاشیه مورد توجه قرار دهد.
به عنوان مثال:
کادرتان را پر کنید

در عکس بالا، از یک دوربین خانگی استفاده شده و این یعنی با وجود نزدیک بودن به صحنه، به لنزهایی با قدرت بزرگنمایی سه برابر نیاز داریم.
در عکس های زیر از دوربین DSLR با لنز ۲۰۰mm استفاده شده است.
با دوربین DSLR زمان کمتری را صرف عکاسی در فضاهای بزرگ می کنید و نیازی به نزدیک شدن شما به سوژه نیست.
تفاوت کاملا در عکس ها مشخص است:
هم به خاطر استفاده از دوربین DSLR و لنزهایی با کیفیت بالا و هم به علت پر کردن کادر با بازیکنان، این عکس ها چندین برابر بهتر هستند.
عکس با حرکت ماهیچه ها و حالت صورت و حتی قطره های عرق بازیکنان هنگام زدن ضربه زنده شده است.
این عکس ها را با عکس اول مقایسه کنید.

 اشیاء
گفتیم که پر کردن کادر با افراد بسیار مهم است اما این تکنیک درباره ی اشیاء و مناظر هم صدق می کند. با به کارگیری این درس به نتایج بسیار جالبی دست پیدا می کنید و بهترین عکس ها را خواهید گرفت.
مثلا وقتی از یک خواروبار فروشی عکس می گیرید، با نزدیک کردن دوربین خانگی تان به محصولات می توانید یک اثر خارق العاده بسازید.

این دو نمونه را ببینید:

کادرتان را پرکنید کادرتان را پر کنید
خب، کادرتان را چطور پر می کنید؟
سه راه دارید:

  1.  از لنز زوم استفاده کنید: امروزه بیشتر دوربین های خانگی و دوربین های DSLR از این قابلیت برخوردارند.
  2.  به سوژه نزدیک شوید:  بیشتر عکاسان ترجیح می دهند از زوم به جای نزدیک شدن استفاده کنند. فقط به زوم اکتفا نکنید و خودتان نزدیکتر بروید.
  3.  قسمت هایی ازعکس را حذف کنید: گزینه ی دیگر این است که بعد از گرفتن عکس، در خانه روی آن زوم کنید. البته من خودم ترجیح می دهم که از گزینه ی یک و دو استفاده کنم چون با حذف برخی قسمت ها، تصویر کمی بزرگتر می شود و شفافیت اش را از دست می دهد.

بزرگنمایی دیجیتال – گزینه ی دیگری که دارنگان دوربین های دیجیتال از آن استفاده می کنند، بزرگنمایی دیجیتال است. بیشتر دوربین های جدید این قابلیت را دارند و استفاده از آن (مانند گزینه ی سه) باعث کاهش کیفیت عکس می شود .
پیشنهاد می کنم روی گزینه ی یک و دو تمرکز کنید. اگر باز هم نیاز به نزدیک شدن به سوژه وجود داشت از گزینه ی سه استفاده کنید که نتیجه ی آن با بزرگنمایی دیجیتال یکسان است.

مطالعه بیشتر