کادر بندی در عکس را رعایت کنید

بازدید: 3031 بازدید

کادر  بندی در عکس را رعایت کنید 

در مبحث قبلی درباره ی چگونگی تعیین سطح افق با شما صحبت کردم اما نکات دیگری هم باقی مانده که باید به آنها توجه داشت و آن کادر بندی در عکس است.
اشکال رایجی که در اکثر عکس ها دیده می شود، کج بودن خطوط است.
برای مثال به عکس زیر نگاه کنید.

tasvir_saf_va_cadrbandy

یکی از ایراد های این عکس (در اینجا به تمامی ایرادات اشاره نمی کنم)، پای پنجره است که پشت سر سوژه مایل به سمت پایین و چپ به نظر می آید. در صورتی که طاقچه ی پنجره کاملا صاف است و عکاس هنگام عکاسی دوربین را کج به دست گرفته است.
شاید برخی از کسانی که عکس را میبینند، متوجه این مسئله نشوند اما بقیه ( حتی نا خود آگاه ) آن را تشخیص می دهند و در نتیجه عکس کمی خراب می شود.
این قضیه راجع به روش های دیگر عکاسی هم صدق می کند. ایراد دیگر در عکاسی از بناها به خصوص آنهایی که دارای خطوط صاف هستند مشخص می شود.

tasvir_saf_va_cadrbandy1

صاف نشان دادن تمامی خطوط در یک بنا کار سختی است، ( باید کاملا صاف رو به روی آن قرار گرفت و یا در طبقه ای که متوسط ارتفاع بنا را دارد، قرار گرفت). این عکس از خط افق خارج شده و همانطور که می بینید، پایین نقاشی ها به نسبت چیزی که در منظره یاب می بینید به سمت راست مایل شده است.
در حالی که بیشتر این ایرادات با صاف و مستقیم بودن دوربین برطرف می شوند،هنوز تاثیر کمی در عکس به جا خواهد ماند.
قاعده ی کلی : همیشه زاویه ی دوربین را به درستی تنظیم کنید و قبل از عکاسی برای چند لحظه از خودتان بپرسید که چه خطوطی در منظره یاب دیده می شوند.
تنها به سطح افق دقت نکنید بلکه تمام خطوط افقی و عمودی را در نظر بگیرید. به گوشه گوشه ی منظره یاب دقت کنید و به محض اینکه خطوط را صاف دیدید، سعی کنید زیاد تکان نخورید و عکس را بگیرید.

مطالعه بیشتر