آموزش ساخت و اجرای اکشن، برای اجرای خودکار کارها در فتوشاپ (تصویری)

بازدید: 2099 بازدید

اکشن ها یا عملیات ها در فتوشاپ برای انجام اتوماتیک کارها استفاده می شوند. فرض کنید می خواهید صدها عکس را در فتوشاپ فشرده یا حجم شان را کم کنید. یا یک افکت را به هزاران عکس بدهید (بصورت اتوماتیک). در این مواقع از اکشن استفاده می کنیم. در این بخش آموزش ساخت action برای انجام خودکار صدها عملیات را به شما بصورت تصویری آموزش می دهیم. این آموزش در ادامه سری آموزش های مفید فتوشاپ می باشد.

۱-خلاصه ای از طرز ساخت اکشن در فتوشاپ

بطور خلاصه برای ساخت اکشن در فتوشاپ:

  • به قسمت Window -> Workspace رفته و گزینه Photography را انتخاب کنید (اگر این workspace را ندارید، از window گزینه Actions را انتخاب کنید). با این کار پنل Action ظاهر خواهد شد. بر روی فلش کنار آن کلیک کنید تا پنجره آن کامل باز شود. حال بر روی دکمه Create New Action کلیک کنید. در داخل پنجره New Action، یک اسم دلخواه به اکشن خود بدهید.
  • دکمه Record را بزنید.
  • هر تنظیماتی که دوست دارید بصورت خودکار درفتوشاپ انجام شود را انجام دهید.
  • روی آیکون توقف (stop) کلیک کنید. حال می توانید عکسی مشابه را باز کنید و با کلیک کردن بر روی Action، اسم دلخواه که به اکشن خود داده اید و سپس کلیک کردن بر روی Play تمام این تنظیمات انجام شده را روی آن عکس نیز پیاده کنید.

۲-توضیح کامل نحوه ساخت اکشن

در این بخش، ما می خواهیم طرز ایجاد اکشن برای افکت “Soft Glow” (که برای ایجاد تصاویر رویایی درخشنده در فتوشاپ استفاده می شود) را به عنوان یک اکشن مورد بررسی قرار دهیم.

عکسی که زمان ضبط عملیات مورد استفاده قرار خواهد گرفت عکسی متفاوت است. شما هر عکسی که دوست دارید انتخاب کنید. مراحل برای همه یکی است.

مرحله اول: در صورت نیاز، اقدام به ایجاد یک Group جدید کنید

Create a new action set by clicking on the New Action Set icon in the Actions palette in Photoshop. همانطور که قبلاً ذکر شد، تمام اقدامات می بایست در داخل یک مجموعه عملیات (Actions) قرار گیرند. می توان ۱۰۰ ها عملیات را در داخل یک مجموعه عملیات (Actions) و یا تنها در داخل یک عملیات (Actions) داشت، و هیچ تفاوتی بین این دو حالت نیست.

ایجاد یک عملیات جدید با کلیک بر روی آیکن ( new action set) در پایین کادر (Actions)

انجام این کار یک باکس محاوره ای جدید را باز می کند که می توانیم اسم خود را در آن برای مجموعه عملیات جدید وارد کنیم. من قبلاً یک مجموعه عملیات جدید ایجاد کردم، که اسم آن را ” My Actyions” گذاشته ام.

Enter a name for your new action set in the New Set dialog box.

بررروی ok برای خروج از باکس محاوره ای کلیک کنید، و هر زمان به کادر عملیات خود نگاه کنید، خواهید دید که مجموعه جدید شما در زیر دیگر مجموعه های عملیات که اخیراً به داخل فتوشاپ بارگذاری کردید ظاهر می شود.

The new action set appears inside the Actions palette in Photoshop.

نیاز نیست هر زمان که می خواهید یک عملیات جدید به وجود آورید الزاماً یک مجموعه عملیات جدید(new action set) ایجاد کنید. تا زمانیکه شما از قبل یک مجموعه عملیات برای قرار دادن عملیات در داخل آن دارید، می توانید هر تعداد عملیاتی که می خواهید را در داخل آن قرار دهید.

مرحله دوم: یک عملیات جدید ایجاد کنید

برای ایجاد یک عملیات جدید، روی آیکن New Action در پایین کادر (Actions) کلیک کنید:

Create a new action in Photoshop by clicking on the New Action icon.

روی آیکن ” New Action” برای ایجاد یک عملیات جدید کلیک کنید.

با این کار یک باکس محاوره ای New Action باز می شود. در اینجا، ما می توانیم برای عملیات جدید خودمان یک اسم وارد کرده و نیز یک مجموعه عملیات را برای قرار گرفتن این عملیات ها در داخل آن انتخاب نماییم. تا زمانیکه ما مراحل مورد نیاز برای ایجاد اثر Soft Glow را ضبط می کنیم، من اسم اکشن خودم را “soft Glow” می گذارم. درست زیر باکس ورود که در آن اسم را وارد می کنیم، شما set option را می بینید. اینجا درست همانجایی است که ما انتخاب می کنیم عملیات در داخل کدام مجموعه عملیات قرار داده شود. اگر مجموعه عملیات جدید شما از قبل انتخاب نشده، آن را از لیست موجود انتخاب کنید. در اینجا، می توانیم مشاهده کنیم که من عملیات “Soft Glow” خودم را در داخل مجموعه “My Actons” قرار خواهم داد:

The

برای عملیات جدید خود اسم را وارد نموده و مجموعه عملیات را برای قرار دادن این عملیات ها در آن انتخاب کنید.

نکته: گزینه و آپشن Function Key به شما این اجازه را می دهد که برای عملیات جدید خود در صورت تمایل میانبر صفحه کلید تعریف کنید، یعنی با استفاده از Function Keys (کلید میانبر) به همراه کلید Shift یا کلید کنترل Ctrl.

مرحله سوم: روی دکمه “Record” کلیک کنید

زمانیکه کارهای قبلی تمام شد روی دکمه Record در گوشه سمت راست بالای کادر محاوره ای کلیک کنید:

Click on the Record button to begin recording your action.

روی دکمه “Record” برای شروع ضبط عملیات جدید شما کلیک کنید.

به محض اینکه شما روی دکمه Recod کلیک کنید، عملیات جدید خودتان را که در مجموعه عملیات در داخل کادر (Actions) ظاهر می شود خواهید دید. شما مشاهده خواهید کرد که آیکن Record در پایین کادر به رنگ قرمز در می آید، که به شما می فهماند که الان در حالت Record Mode هستید:

The action appears in the Actions palette and the Record icon turns red.

عملیات در کادر (Actions) ظاهر می ود، و آیکن Record به رنگ قرمز در می آید. بیاید ضبط مراحل برای عملیات های خودمان را شروع کنیم!

مرحله چهارم: عکس فوری گرفتن (Make Snapshot)

برای گام اول در عملیات اثر “Soft Glow” خودمان، من می خواهم به فتوشاپ فرمان دهم تا یک عکس فوری از تصویر بگیرد تا ببینم تصویر قبل از اعمال اثر مدنظر چگونه به نظر می آید. در زمانیکه فتوشاپ در حال ضبط کارهایی است که من انجام می دهم، من برای لحظه ای سری به قسمت History Palette خودم میزنم، که به طور پیش فرض در کنار کادر (Actions)قرار دارد، و روی آیکن New Snaoshot در پایین کادر کلیک می کنم:

Clicking on the

گرفتن عکس فوری از تصویر به عنوان مرحله اول درعملیات Soft Glow”.

The snapshot appears at the top of the History palette in Photoshop. این کار یک عکس فوری جدید به بالای History Palette اضافه می کند. Snapshot در بالای History Palette ظاهر می شود.

با اضافه شدن این عکس فوری از تصویر قبل از اعمال اثر، اگر من نیاز داشته باشم که بعد از اجرای عملیات روی این تصویر اثر را خنثی (undo) کنم و آن را به حالت اولیه برگردانم، به راحتی میتوانم به کادر History Palette بروم و روی Snapshot کلیک کنم.

حالا به صفحه (Actions) خودم باز می گردم، و می توانیم ببینیم که گام اول، Make Snapdhot، در عملیات “Soft Glow” ظاهر شده است. گام اول ما با موفقیت ضبط شده است.

The

مرحله پنجم: دو نسخه ای کردن لایه پس زمینه

حالا کاری که ما می بایست انجام بدهیم دو نسخه ای کردن (کپی) لایه پس زمینه است. لایه پس زمینه لایه ای است که حاوی تصویر اصلی ما است، و در حال حاضر تنها لایه ای است که ما دراختیار داریم. برای دو نسخه ای کردن آن، به منو Layer در بالای صفحه نمایش می رویم، New و سپس Layer Via Copy را انتخاب می کنیم، یا برای کار سریعتر، از میانبر صفحه کلید Ctrl+J (در ویندوز)  استفاده می کنیم.

لایه پس زمینه اصلی در پایین قرار دارد، و کپی لایه پس زمینه با نام “Layer 1” بالای آن قرار گرفته است:

The Layers palette in Photoshop showing the Background layer and the new copy of the Background layer.

نسخه دوم لایه پس زمینه، “Layer 1” الان در کادر لایه ها “Layers Palette” ظاهر می شود. اگر ما الان به صفحه (Actions) نگاهی بیاندازیم می توانیم ببینیم که که گام دوم، Layer Via Copy، به عملیات “Soft Glow” ما اضافه شده است:

The second step now appears in the Actions palette in Photoshop.

مرحله ششم: تغییر نام لایه جدید

برای تغییر نام لایه، مستقیماً روی اسم لایه دوبار کلیک (Double click) می کنیم، اسم جدید را تایپ می کنیم، و سپس دکمه Enter (در ویندوز) / Return (در Mac) را جهت اعمال آن می زنیم. ما می خواهیم در این لحظه فیلتر Photoshop’s Gaussian Blur را به این لایه اعمال کنیم، بنابراین این لایه را “Gaussian blur” نامگذاری می کنیم:

Renaming

کادر عملیات (Action Palette) خودمان را چک می کنیم، می بینیم که گام سوم ،Set Current Layer، به عملیات ما اضافه شده است.

The third step has been added to our action. مرحله هفتم: تغییر حالت Blend Mode لایه جدید به حالت “Overlay”

Changing the blend mode of the اگرچه ما سه گام را قبلاً در عملیات خودمان ضبط کرده ایم، تصویر داخل Document Window هنوز هم هیچ تفاوتی با زمانی که شروع به کار کردیم ندارد، اما دارد شروع به تغییر می کند. ما می خواهیم حالت Blend Mode لایه را تغییر دهیم. با انتخاب لایه ” Gaussian blur”، به قسمت Blend Mode Option در بالای صفحه لایه ها می رویم. در آنجا یک باکس کشیده وجود دارد که در حال حاضر روی “Normal” تنظیم شده است. روی باکس کلیک می کنیم تا باز شود، سپس حالت Overlay blend mode را از لیست انتخاب می نماییم: حالت blend mode لایه “Gaussian blur” به “Overlay” تغییر می کند.

با تنظیم حالت Blend mode لایه روی overlay، تصویر در پنجره document window حالا با کنتراست بسیار بیشتری ظاهر می شود و رنگ ها غلظت بیشتری می یابند:

بیایید دوباره نگاهی به صفحه عملیات خودمان بیاندازیم، جائیکه می توانیم ببینیم که ما الان گام چهارمی به نام مشابه Set current layer داریم که به عملیات ما اضافه شده است. روی آن کلیک می کنیم تا جزئیات آن را مشاهده کنیم، و می توانیم ببینیم که این گام می تواند حالت blend mode لایه حاضر انتخاب شده را به overlay تغییر دهد:

A fourth step has been added to the action in the Actions palette.

مرحله هشتم: به کار بردن فیلتر ” Gaussian Blur”

The Gaussian Blur dialog box in Photoshop. برای به وجود آوردن اثر soft glow، ما باید تصویر را در لایه “Gaussian blur” خودمان تار کنیم. به منوی فیلتر (Filter Menu) در بالای صفحه نمایش می رویم، Blur و سپس Gaussian Blur را انتخاب می کنیم. با این کار باکس محاوره Gaussian Blur فتوشاپ باز می شود. نوار لغزنده در پایین کادر محاوره ای را برای افزایش میزان تاری به سمت راست و برای کاهش تاری به سمت چپ حرکت دهید. نگاهتان به تصویر در document window باشد که زمانیکه لغزنده را می کشید چه اتفاقی می افتد، و مقدار شعاعی را که به تصویر شما اثر Soft glow زیبایی می دهد انتخاب کنید: اثر soft glow را با استفاده از تنظیم مقدار شعاع در کادر محاوره ای Gaussian blur اعمال کنید.

سپس روی Ok برای اعمال آن و خروج از کادر محاوره ای کلیک کنید. اینجا تصویر مورد استفاده من را بعد از اعمال فیلتر Gaussian blur مشاهده می کنید:

اگر نگاهی به صفحه (Actions) بیاندازیم، می توانی گام پنجم را ببینیم، Gaussian Blur، که به عملیات “soft glow” اضافه شده است، و اگر گام را باز کنیم، از جزئیات می توانیم مشاهده کنیم که مقدار شعاع کادر محاوره ای Gaussian Blur به طور خودکار هر زمان که ما آن را اجرا کنیم روی ۱۳ پیکسل تنظیم می شود:

The fifth step has now been added to the action in the Actions palette in Photoshop.

امّا اگر مقدار شعاع ۱۳ پیکسل به خوبی با عکس بعدی که ما این عملیات را روی آن اعمال می کنیم، به خوبی کار نکند؟ چه می شود اگر عکس بعدی نیازمند حتی مقدار شعاع بالاتری برای اعمال اثر مطلوب Glow باشد، یا حتی نیازمند مقدار شعاع کمتری؟ شاید، به جای استفاده از مقدار شعاع مشابه در هر زمانی که ما عملیات را اجرا می کنیم، فتوشاپ می بایست کادر محاوره ای Gaussian Blur را برای ما بازکند تا ما بتوانیم مقدار شعاع را در صورت نیاز تنظیم کرده و اثر را برای هر تصویر شخصی سازی کنیم.

همانطور که پیش از این آموخته اید، ما می توانیم به راحتی باکس های محاوره ای را زمانیکه عملیاتی در حال اجراست با کلیک روی آیکن تغییر وضعیت باکس محاوره ای در سمت چپ گام فعال یا غیرفعال سازیم. به طور پیش فرض، آیکن های تغییر وضعیت خالی هستند، که به این معنی است که باکس های محاوره ای مرتبط با گام تا زمانیکه عملیات اجرا نگردد نمایان نخواهد شد. از آنجائیکه من می خواهم باکس محاوره ای Gaussian Blur هر زمانیکه من عملیات را اجرا می کنم نمایان شود، می بایست در داخل آیکن خالی نوار وضعیت در سمت چپ گام کلیک کنم. زمانیکه این کار را کردم، یک آیکن خاکستری باکس محاوره ای ظاهر می شود، که می گوید باکس محاوره ای هر زمان که عملیات اجرا گردد برای من باز خواهد شد:

 

Clicking on the dialog box toggle icon for the Gaussian Blur step in the Actions palette.

مرحله نهم: کاهش تاری لایه به ۶۵%

Lowering the opacity of the layer to 65% in Photoshop. برای تکمیل عملیات، بیاید مقدار تاری “Gaussian Blur” لایه را کاهش دهید بنابراین اثر خیلی شدید نمی باشد. برای کاهش تاری لایه، به قسمت Opacity option در گوشه بالای سمت راست صفحه Layer Palette بروید، مستقیماً از Blend mode option. به طور پیش فرض، مقدار تاری روی ۱۰۰% تنظیم شده است. روی پیکان به سمت راست جائیکه تاری ۱۰۰% است کلیک کنید، که برای شما نوار لغزنده کوچکی را نمایش خواهد داد. با استفاده از این لغزنده تاری را روی ۶۵% بکشید:

اینجا، پس از کاهش تاری لایه، تصویر مربوط به کار من با اثر “soft glow” تکمیل شده را در زیر می بینید:

مرحله دهم: توقف ضبط عملیات

ما ضبط عملیات را انجام دادیم، به این معنی که حالا می خواهیم به فتوشاپ بگوییم ضبط کارهایی که ما انجام دادیم را متوقف کند. برای اینکار، روی آیکن Stop در پایین صفه عملیات کلیک می کنیم:

Click on the Stop icon in the Actions palette to end the recording.

روی آیکن “Stop” برای اتمام عملیات ضبط کلیک می کنیم.

A photo of a young girl with a painted face holding a balloon. Image used by permission from iStockphoto.com و با اینکار، ما ضبط عملیات را متوقف کرده ایم. ما با موفقیت عملیات اول خودمان را ضبط کردیم، و حالا ما اکشنی را داریم که می توانیم به هر تصویر دیگری که می خواهیم اعمال کنیم! بیاید مطمئن شویم که عملیات آنطور که انتظار داریم کار می کند.

  • من تصویر دیگری را در فتوشاپ باز می کنم: تصویر جدیدی در فتوشاپ باز شد.
  • برای اجرای عملیات جدید روی تصویر، من عملیات “soft glow” را از مجموعه “My Actions” در صفحه عملیات ها انتخاب و سپس روی آیکن Play در پایین صفحه کلیک می کنم:

Selecting and playing the Soft Glow action in the Actions palette in Photoshop.

  • عملیات “soft glow” را انتخاب و سپس روی آیکن Play در صفحه عملیات کلیک کنید.
  • به محض اینکه من روی آیکن play کلیک کنم، فتوشاپ شروع به اجرا با توجه به گام ها در عملیات می کند، نخست یک عکس فوری ( snapshot) از تصویر در History palette ایجاد می کند، سپس لایه پس زمینه را دو نسخه کرده، نام لایه را به “gausiian blur” تغییر داده، و حالت blend mode لایه جدید را به overlay تغییر می دهد. زمانیکه به گامی رسید که فیلتر Gaussian Blur را به تصویر اعمال کرد، عملیات را متوقف کرده و باکس محاوره ای Gausiian Blur را برای من باز می کند بنابراین من می توانم مقدار شعاع مورد نیازم را دوباره تنظیم کنم:

Photoshop pauses the action and displays the Gaussian Blur dialog box. Image used by permission from iStockphoto.com

  • فتوشاپ عملیات را متوقف و باکس محاوره ای Gausiian Blur را نمایش می دهد.فتوشاپ ادامه می دهد، میزان تاری لایه “Gaussian blur” را تا ۶۵% برای من کاهش می دهد، درچنین نقطه ای اثر کامل شده است، و این اثر در کسری از ثانیه به پایان می رسد. این کار من را از انجام تمام آن گام ها به دست خودم بی نیاز می کند! در زیر تصویر نهایی با اثر “soft glow” را مشاهده می کنید:

The photo after playing the Soft Glow effect action in Photoshop. Image used by permission from iStockphoto.com

اگر سوالی در این زمینه دارید در بخش نظرات با ما مطرح کنید.

مطالعه بیشتر