تنظیم شاتر و دیافراگم با دوربین های معمولی

بازدید: 2235 بازدید

سوال یکی از کاربران :
با سلام. می خواستم از شما بخاطر مقالات جالبی که درباره ی دیافراگم و سرعت شاتر ارائه دادید تشکر کنم. متاسفانه دوربین من قابلیت تنظیم دستی سرعت شاتر و دیافراگم را ندارد. چطور می توانم بدون ارتقاء مدل دوربینم, دیافراگم و عمق میدان را تغییر بدهم؟

سوال بسیار خوبی است و قبلا چندین بار توسط کاربران مطرح شده بود.

در واقع شما ۲ راه دارید:

۱-ارتقاء مدل دوربین:

اولین راهی است که می تواند برای تسلط بیشتر روی تنظیم شاتر و دیافراگم مناسب باشد. با این که می توانید به شیوه های خاص (که در ادامه گفته می شود ) دوربین خود را فریب دهید, باز هم در تنظیماتی که به طور اتوماتیک دوربین انجام می دهد, شما را محدود می کند.
اگر قصد ارتقاء دوربین خود را دارید, دو انتخاب دارید :

  1.  دوربین های DSLR ( که به شما اجازه ی استفاده از انواع لنز را می دهد)
  2.  یک دوربین معمولی با تنظیمات دستی بیشتر.

شاید بهترین گزینه برای شما که به دنبال تسلط کامل روی تنظیمات دوربین هستید ( به جز دیافراگم و سرعت شاتر ), DSLR باشد و روی تمامی قسمت ها از جمله ISO, WB ( WHITE BALANCE تنظیم سفیدی تصویر ) , نوردهی و غیره تسلط خواهید داشت.
بعد از آن باید دنبال یک دوربین معمولی پیشرفته تر بگردید. امروزه بیشتر دوربین های خانگی یا معمولی که به بازار عرضه می شوند,دارای حالت تنظیمات دستی و یا نیمه اتومتیک هستند. از بین دوربین های معمولی به دنبال دوربینی باشید که حداقل از نظر قابلیت تنظیم دیافراگم یا سرعت شاتر اولویت داشته باشد.
البته ممکن است این راه از نظر اقتصادی برایتان گران تمام شود. اگر بودجه ی کافی برای این کار را ندارید – ادامه ی مطب را بخوانید.

۲-یاد بگیرید چطور دوربین خانگی تان را فریب دهید

حالا یک دوربین دیجیتال دارید که برای استفاده در حالت اتوماتیک طراحی شده و خودش درباره تنظیمات اجزاء تصمیم می گیرد. قبلا هم توضیح دادم – بیشتر دوربین های خانگی جدید, حالت های مختلفی برای عکاسی دارند که عکاس قادر است دوربین را بر اساس این که در چه محیطی قرار گرفته و چه نوع عکسی می خواهد, تنظیم کند.
رایج ترین حالت های عکاسی شامل:

  • ورزشی
  • پرتره
  • منظره
  • macro (درشت نمایی اجسام ( و غیره هستند.

یادگیری این حالت ها و استفاده ازآنها به شما کمک می کند تا تغییرات دلخواه خود را بر قسمت های مختلف دوربین از جمله دیافراگم و سرعت شاتر اعمال کنید و هرکدام از آنها تغییرات چشمگیری در تنظیمات دوربین ایجاد می کند.

سوال پرسیده بودید که چطور می توان دیافراگم و عمق میدان را تنظیم کرد. به شما پیشنهاد می کنم از دو حالت استفاده کنید  پرتره و منظره.

  • اگر می خواهید عمق میدان کم باشد: ( پیش زمینه تار باشد ) حالت پرتره را انتخاب کنید تا دوربین دیافراگم بزرگتر را در نظر بگیرد
  • اگر عمق میدان بیشتری میخواهید: ( روی تمام قسمت ها فوکوس شده باشد و همه چیز در تصویر واضح باشد ) ازحالت منظره استفاده کنید تا دوربین اندازه ی دیافراگم را کوچکتر بگیرد
  • اگرمی خواهید سرعت شاتر بیشتر باشد: حالت ورزش را انتخاب کنید تا سریع ترین حرکات را ثابت نشان دهید.
  • اگرمی خواهید سرعت شاتر کمتر باشد: کمی باعث دردسر می شود چون بیشتر دوربین ها اجازه ی تنظیم این قسمت را نمی دهند. باید از حالت Night mode یا عکاسی در شب استفاده کنید که این حالت با زدن فلاش همراه است. اگر فلاشر را بپوشانید, شاید نتیجه ی بهتری بگیرید.

البته هیچ کدام از حالت های گفته شده در بالا, نمی تواند موجب تسلط کامل شما روی تمام قسمت ها باشد. اگر واقعا خواستار این تسلط هستید, برای خرید یک دوربین دیجیتال جدید پس انداز کنید.

مطالعه بیشتر