مثلث نوردهی چیست ؟

بازدید: 2335 بازدید

نوردهی از ۳ رکن اصلی تشکیل شده که هر کدام بر دیگری تاثیر مستقیم دارد
۳ رکن اصلی عبارتند از:

 

  •  ISO: میزان حساسیت سنسور دوربین دیجیتال به نور.

  •  دیافراگم: اندازه ی باز شدن دهانه ی لنز وقتی که عکس گرفته می شود.

  •  سرعت شاتر: مدت زمانی که شاتر باز می ماند.

نوردهی عکس از ترکیب این سه ضلع میسر می شود. نکته ی مهم این است که تغییر در یکی از وجوه بر دیگران اثر می گذارد.

این یعنی شما هیچ وقت نمی توانید فقط یکی از آنها را در نظر بگیرید بلکه باید دو وجه دیگر را هم به یاد داشته باشید.

۳ مثال برای یادگیری مثلث نوردهی عکاسی دیجیتال:

بسیاری از مردم برای توضیح دادن رابطه ی بین ISO, دیافراگم و سرعت شاتر از مثال های مختلفی برای کمک به ما استفاده می کنند تا راحت تر به مفهومشان دست پیدا کنیم.

پنجره:

تصور کنید دوربین شما مانند پنجره ای است که درب های آن باز و بسته می شوند. دیافراگم اندازه ی پنجره است. اگر بزرگ باشد نور بیشتری وارد می شود واتاق نورگیرتر خواهد بود. سرعت شاتر, مدت زمانی است که درب های پنجره باز هستند و هرچه بیشتر باز بماند نور بیشتری وارد می شود.

حالا تصور کنید که شما داخل اتاق هستید و عینک آفتابی زده اید. چشمان شما نسبت به نوری که وارد می شود حساسیت نخواهند داشت.
راههای متعددی برای افزایش میزان نور اتاق وجود دارد. شما می توانید مدت زمان باز ماندن درب ها را افزایش دهید( کاهش سرعت شاتر ) یا اندازه ی پنجره را افزایش دهید ( افزایش دیافراگم ) یا عینک آفتابی تان را بردارید (بیشتر کردن ISO )
خب این مثال کاملی نبود اما فکر می کنم متوجه مطلب شدید.

حمام آفتاب:

شکل دیگری که اخیرا یکی از دوستانم درباره ی نوردهی دوربین دیجیتال با من در میان گذاشت تصور کردن یک حمام آفتاب بود. من همیشه برنزه شدن را دوست داشتم اما به خاطر داشتن پوستی حساس هیچ وقت موفق به انجامش نشدم. تمام چیزی که اتفاق می افتاد این بود که پوستم زیر آفتاب می سوخت.
نوع پوست شما مثل ISO است. برخی ها نسبت به دیگران پوست حساس تری دارند. سرعت شاتر در این مثال, مدت زمانی است که شما در معرض آفتاب قرار می گیرید. هرچه بیشتر زیر آفتاب باشید احتمال برنزه شدنتان بیشتر است.

البته آفتاب بیش از حد می تواند به معنای نوردهی بسیار شدید باشد.

دیافراگم مانند کرم ضد آفتابی که به پوست می زنید عمل می کند. ضد آفتاب به نسبت قدرت خود نور را در درجه های مختلف محدود می کند.
یک ضد افتاب قوی بزنید و شدت نفوذ نور تابنده به پوست را کاهش دهید و در نتیجه حتی فردی با پوست حساس می تواند مدت بیشتری زیر آفتاب بماند. ( یعنی دیافراگم و ISO را کاهش دهید و سرعت شاتر را کم کنید. )
همانطوری گفتم هیچکدام از مثال های بالا کامل نیستند اما عدم تفکیک سرعت شاتر, دیافراگم و ISO را بیان می کنند.

شیلنگ حیاط:

سومین مثالی که شنیدم, شیلنگ حیاط است که عرض شیلنگ مثل دیافراگم, طول آن مانند سرعت شاتر و فشار آب ( سرعت آب در قطر شیلنگ ) ISO در نظر گرفته می شود.
تسلط بر هنر نور دهی نیازمند تمرین های مکرر است و مانند تردستی به شکل های مختلف است. حتی عکاسان با تجربه نیز هرچه پیش می روند, روش های پیچیده تری به کار می گیرند.
به خاطر داشته باشید که تغییر در هرکدام از اصول نه تنها بر نوردهی تاثیر می گذارند بلکه هرکدامشان بر دیگری موثر است.

تغییر در دیافراگم, برعمق تصویر تاثیر گذار است. دست کاری ISO ذرات عکس را دگرگون می کند و تغییر سرعت شاتر بر چگونگی ثبت حرکات موثر است.
عالی ترین نکته درباره ی دوربین های دیجیتال این است که یک نمونه ی ایده آل برای یادگیری نوردهی هستند.

شما می توانید به تعداد دلخواه و به صورت رایگان عکس بگیرید و نه تنها از دو حالت خودکار و قابل تنظیم برخوردار هستند بلکه دارای حالت نیمه خودکار هم هستند. برای مثال با اولویت بندی دیافراگم یا شاتر شما قادر به تصمیم گیری هستید تا یک یا دو وجه از مثلث را انتخاب کنید و بقیه را به دوربین بسپارید.

اگر سوالی برایتان پیش آمده پاین همین مقاله بپرسید

مطالعه بیشتر