چطور سنسور دوربین را تمیز کنیم؟

بازدید: 2220 بازدید

غبار روی سنسور با چشم غیر مسلح قابل دیدن نیست ولی در عکسهایتان دیده می شود پس شما نیاز دارید تا پیدایشان کنید و پاکشان کنید.
احتمالاً این لکه ها را در دورو برتان دیده اید، و نمی دانید که از کجا آمده اند، آنها به صورت نقاط ریز تیره در دیافراگم بسته دیده می شوند.
چگونه غبار روی دوربین را شناسایی کنیم؟
دوربین خود را در حالت Manual قرار داده، دیافراگم دوربین را در حدود ۲۲-۱۶ تنگ نموده و سرعت شاتر را در حدود ۱ ثانیه تنظیم کنید سپس یک قسمت تمیز دیوار را در نظر گرفته و عکاسی نمایید.
زمانی که عکس گرفته می شود، دوربین را به پایین دیوار حرکت دهید. در این صورت دیوار از هرگونه لک محو خواهد شد. و تنها چیزی که باقی می ماند غبار روی سنسور است.
این روش بهترین نتیجه را به ارمغان می آورد، و این اطمینان را به شما می دهد که هیچ خاک دیگری در کار شما وجود نخواهد داشت. این که شما هربار دوربین خود را باز کرده و خاک دوربین را چک کنید می تواند موجب صدمه ای بیشتر شود.
چگونه غبار روی سنسور دوربین را پاک کنیم؟
این روش درواقع می تواند کمی سخت تر از چیزی که شما فکر می کنید باشد، سنسور دوربین دارای الکتریسیته ساکن می باشد و این موجب جذب شدن غبار روی سنسور می شود و وقتی که جذب شد دیگر سخت می شود تا پاک شود.
کارهایی که شما هرگز نباید انجام دهید:
•    هرگز روی سنسور دوربین برای، تمیز کردن غبار فوت نکنید. چون نفس دهانتان مرطوب است.
•    از انگشتان و یا دستمال گردگیری منزل برای تمیز کردن سنسور دوربین استفاده نکنید.
راه حل ۱:  اکثر دوربین ها این قابلیت را دارند که خودشان سنسور خودشان را تمیز کنند، و من میدانم که دوربین Canon من را هر زمان که خاموش می کنم خود دوربین سنسورش را تمیز میکند. ولی این قابلیت دوربین خیلی مفید نیست. و فقط گرد و غبار را تمیز می کند.
راه حل ۲: یک فوت فوتک (Blower) تهیه کنید.

در قسمت تنظیمات دوربین به دنبال بخش تمیز کردن سنسور بگردید، این گزینه آینه را بالا می دهد و شما می توانید با Blower سنسور را تمیز کنید.
من به تمام عکاسان پیشنهاد می کنم همیشه یک (Blower) در کیف دوربینشان داشته باشند.
راه حل ۳: به فروشندگان یا تعمیرات دوربین در نزدیکی محل زندگیتان تماس بگیرید و از یکی از فروشندگان بپرسید تا کسی که این کار را می کند را به شما معرفی کند و یا در شبکه های اجتماعی به دنبال یک همچنین فردی بگردید، من یکی از دوستانم این کار را برای من انجام میدهد و برای هر بار تمیز کردن سنسور مبلغ ناچیزی می گیرد.
راه حل ۴: خودتان یک کیت حرفه ای تمیز کردن سنسور را بخرید و خودتان انجام دهید.
وقتی درباره یک کیت حرفه ای صحبت می کنم منظورم یک کیت مطلوب می باشد، این راه حل را به افراد معمولی پیشنهاد نمی کنم به دلیل این که اگر آگاهی کامل نداشته باشید فقط و فقط سنسورتان را کثیف تر می کنید.

 

مطالعه بیشتر