چطور دوربین را در دست بگیریم؟

بازدید: 2137 بازدید

یکی از مشکلاتی که بیشتر دارندگان دوربین های دیجیتال دارند این است که دوربین می لرزد و عکس تار می شود  که معمولا به علت ثابت نبودن دوربین به هنگام زدن شاتر است. این اتفاق در عکس هایی که در شرایط کم نور گرفته می شوند بیشتر قابل مشاهده است چون شاتر مدت زمان بیشتری باز می ماند، حتی کوچک ترین حرکت دوربین می تواند باعث تاری شود و تنها راهی که وجود دارد، استفاده از یک سه پایه است.
علاوه بر لرزش دوربین, روشی رایج و اشتباه است که عکاسان در نگه داشتن دوربین استفاده می کنند به طوری که هنگام گرفتن عکس،  دوربین را از خود دور می کنند و دستهایشان را با فاصله از خود نگه می دارند معمولا با یک دست عکس می گیرند، هرچه دوربین را بیشتر نگه دارید، امکان لرزش دست در عکس بیشتر خواهد شد.

چطور دوربین را در دست بگیریم

استفاده از سه پایه بهترین گزینه برای جلوگیری از لرزش دوربین است چون همه چیز را کاملا ثابت نگه می دارند اما اگر سه پایه ندارید، راه دیگر برای افزایش ثبات دوربین،  نگه داشتن آن با دو دست است.
در حالی که عکس انداختن با یک دست می تواند سخت باشد،  استفاده از دو دست راحت تر خواهد بود ( مانند پایه های سه پایه که بهتر از یک پایه است).
به دست گرفتن دوربین, دقیقا به نوع دوربینی که دارید بستگی دارد و از فردی به فرد دیگر با هم متفاوت است. راه کاملا درست یا غلطی وجود ندارد اما این ها روش هایی هستند که من استفاده می کنم:

  1.  از دست راست خود برای نگه داشتن زیر سمت راست دوربین استفاده کنید. انگشت اشاره ی شما باید به آرامی روی شاتر قرار بگیرد, سه انگشت دیگرتان به سمت جلوی دوربین خم می شوند. شست دست راست شما قسمت پشتی دوربین را محکم نگه می دارد. بیشتر دوربین های جدید, قسمت هایی را برای نشان دادن جای انگشتان روی دوربین مشخص کرده اند تا این کار راحت تر انجام شود. دوربین را محکم با دست راست بگیرید اما نه آنقدر سفت که باعث لرزش دستتان شود. ( یادتان باشد طبق مباحث قبل،  شاتر را فشار دهید نه این که روی آن ضربه بزنید).
  2. وضعیت دست چپ شما بستگی به نوع دوربین دارد. اما در کل باید وزن دوربین را تحمل کند, یا زیر دوربین و یا زیر لنز( اگر یک DSLR دارید) قرار می گیرد.
  3.  اگر از منظره یاب یا View finder برای عکستان استفاده می کنید, دوربین نزدیک به بدن شما قرار می گیرد و ثبات بیشتری دارد. اما اگر از LCD استفاده می کنید, دوربین را خیلی از خودتان دور نکنید. آرنج ها را به سمت طرفین بدن خم کنید و دوربین را با فاصله ی کم از صورتتان نگه دارید. (حدود ۳۰ سانتی متر).
  4.  به یک جسم سخت مثل دیوار یا یک درخت تکیه کنید،  بنشینید یا زانو بزنید و ثابت بمانید. اگر مجبورید بایستید و هیچ تکیه گاهی ندارید،  پاهایتان را به اندازه ی عرض شانه باز کنید تا محکم تر بایستید. هرچه بدن شما استوارتر باشد، دوربین ثابت تر خواهد بود.

نگه داشتن دوربین در این حالت،  قدرت شما را در گرفتن عکس به مراتب افزایش می دهد و همچنین در ثبت لحظات خاص که شاتر باز است به شما کمک می کند.
راه دیگر برای گرفتن عکس فوری این است که قبل از اینکه عکس بگیرید یک نفس عمیق بکشید،  در سینه حبس کنید، عکس بندازید و بازدم کنید. روش دیگری که برخی از مردم انجام می دهند بر عکس این است، به طوری که بعد از بازدم عکس می اندازند و سپس نفس می کشند. جالب است که با یک تنفس ساده بدن ما چقدر تکان می خورد  توجه به آن در تسلط ما تاثیر گذار است.
البته هرکس روش خاص خود را دارد و در نهایت باید ببینید کدامیک برای شما بهتر جواب می دهد اما در اولین روزهایی که با دوربین خود آشنا می شوید،  بهتر است روش مناسبی برای آن پیدا کنید.

راه های دیگری هم برای کاهش لرزش دوربین با تغییر در به دست گرفتن آن وجود دارد. سرعت شاتر، لنز هایی که ثابت کننده تصویر یا Image stabilization دارند و سه پایه هم می توانند مفید باشند در مباحث بعدی بیشتر به آنها می پردازیم.

مطالعه بیشتر