از بین بردن سایه ها با استفاده از فلاش

بازدید: 2583 بازدید

هفته ی پیش با یکی از دارندگان دوربین های دیجیتال جدید، درباره ی دوربین شان صحبت می کردم و او گفت فکرش را هم نمی کرد که در دوربین Canon DSLR خود، فقط از حالت اتوماتیک استفاده کند.
گفت که حالت اتوماتیک در هر شرایطی بهترین نتیجه را می دهد  پس نیازی به استفاده از حالت های دیگر نیست.
از او خواستم که چند نمونه از عکس هایی که با دوربین اش انداخته است را نشانم بدهد و عکسها را دیدم تا به این مورد رسیدم:

از بین بردن سایه ها با استفاده از فلاش - عکاسی دات نت

از یک مراسم عروسی گرفته شده است که در آن عروس و داماد و برگذارکننده در سالنی کم نور و جلوی چندین پنجره ی بزرگ قرار گرفته اند.

اشکال؟
اشکال اینجاست که نور زیادی از پنجره وارد شده و دوربینی که دوستم با آن عکس می گرفت, روی حالت اتوماتیک قرار داشته و تصور کرده که نور کافی برای عکس وجود دارد. در نتیجه پنجره و آنچه از پشت آن پیداست, نوردهی خوبی دارند  موضوع اصلی عکس (عروس و داماد) نوردهی بدی دارد. بعضی از عکس های گرفته شده حتی از این هم بدتر بودند.
مسئله ی این عکس روشن است و آن هم این است که با توجه به سرعت شاتری که استفاده شده, نور کافی از جلوی سوژه وجود ندارد تا آن را روشن کند.
راه حل:
چندین راه برای حل این مسئله وجود دارد اما آسان ترین آنها این است که دوربین تان را مجبور به همکاری با یک فلاش کنید  تکنیکی که به آن fill flash هم می گویند. فلاش برای تکمیل نور صحنه استفاده می شود  که معمولا منبع اصلی نور نیست (مثلا نور یک فلاش در تاریکی شب) اما زمانی که نور کافی وجود ندارد, آن را تامین می کند.
فلاش به از بین بردن سایه در صورت سوژه (زیر چشم ها, بینی و چانه) یا زیر کلاه کمک می کند  به خصوص زمانی که نور مستقیما از بالا می تابد. فقط ممکن است که برق کوچکی در چشم ها بیندازد.
در عکاسی از طبیعت و یا بزرگنمایی اجسام هم روش خوبی است چون نور کافی را برای سوژه تامین می کند حتی بهتر از زمانی که از اشخاص عکس می گیرید.
اکثر دوربین ها حتی بدون نیاز به تنظیم دوربین روی حالت دستی, قابلیت استفاده از فلاش را دارند دوربین خانگی ام برای این کار, از من می خواهد تا فلاش را روی حالت Fire IN تنظیم کنم. حالت های دستی دوربین تان را چک کنید و ببینید که این گزینه در دوربین شما چطور عمل می کند. دربیشتر دوربین های خانگی, شکلی شبیه رعد و برق دارد. آن را بچرخانید تا حالت های مختلف فلاش (روشن, خاموش, اتوماتیک, کاهش قرمزی چشم چهار مورد اصلی هستند) را ببینید. برخی از دوربین های خانگی نوعی fill flash دارند که شدت فلاش را کم می کند و مناسب تر است.
دوربین های جدیدتر به شما اجازه می دهند تا از فلاش های مختلف استفاده کنید. شما این قابلیت را خواهید داشت که به نسبت مقعیتی که دارید از فلاش مناسب استفاده کنید. بیشتر DSLR ها قابلیت تنظیم فلاش در ۱/۲ و یا حتی ۱/۳ درجه را دارند. بهتر است قبل از عکاسی از سوژه, چند عکس با نوردهی متفاوت بیندازید و سپس آن را در LCD چک کنید و هرکدام که بهتر بود, با آن ادامه بدهید.
یادتان باشد که نباید در استفاده از فلاش زیاده روی کنید چون ممکن است نوردهی عکس بیش از حد باشد و عکس هایتان مصنوعی به نظر بیایند. بدانید که چه زمانی باید از فلاش استفاده کنید تا سطح عکس هایتان را ارتقاء دهید.

مطالعه بیشتر