ترکیب بندی تک نقطه ای پایه ترین نوع ترکیب بندی

بازدید: 3589 بازدید

تصمیمی که شما باید در ترکیب بندی تک نقطه ای بگیرید: سوژه در کجای کادر قرار می گیرد؟چه حالتی دارد؟ چه تاثیری می خواهید بر عکستان بگذارد؟
قانون یک سوم جذاب تر از ترکیب بندی تک نقطه ای می باشد.

وقتی از انسان عکاسی می کنید و سوژه را وسط کادر قرار می دهید تصویری بدون جذابیت دارید و نیاز دارید تا فکر کنید و ببینید تا چه عاملی را با آن ترکیب کنید تا تصویرتان جذاب بشود.

به عکس زیر نگاه کنید با قرار دادن سوژه وسط کادر و استفاده از عوامل جذاب اطراف آن عکس از یک تصویر معمولی به یک تصویر خاص تبدیل شده است، در این نوع ترکیب بندی ما قوی ترین بالانس را خواهیم داشت، چون تمام وزن بصری اطراف سوژه به یک اندازه تقسیم شده است.

وقتی سوژه تان را در لبه های کار قرار می دهید باید مراقب جهت آن باشید. فرض کنید که از یک چهره عکس می گیرید که به سمت راست تصویر نگاه می کند و شما آن را با استفاده از ترکیب تک نقطه ای عکاسی می کنید و آن را در سمت راست قاب قرار می دهید. در این زمان اگر مابقی تصویر جذابیت نداشته باشد چشم مخاطب از  سمت راست کادرتان خارج می شود. این مثال می تواند در مورد اجسام باشد که فرم هایی دارند که چشم را به خارج از کادر خارج می کنند.
اما اگر درست از ترکیب بندی نقطه ای استفاده شود و جهت سوژه رعایت شود عکستان جذاب می شود، زمانی است که شما می خواهید تصویرتان حس بی تعادلی را القا کند، می توانید از ترکیب بندی نقطه ای استفاده کنید با قرار دادن سوژه در پایین کادر و استفاده از عوامل دیگر در مابقی کادر می توانید این حس را القا کنید اما حواستان به جهت سوژه باشد.
برای رسیدن به نقطه جذاب، باید سوژه تان با مابقی تصویر از نظر سایز، رنگ، فرم و … کنتراست بالایی داشته باشد. مانند تصویر زیر.

امیدوارم مواردی را که مطرح شد را در این نوع از ترکیب بندی در نظر داشته باشید وحواستان باشد ،عکاسی هیچ قانونی ندارد و فقط راهنمایی ها ، تجارب و … را باید روز به روز یاد گرفت.

مطالعه بیشتر