تقدم دیافراگم و شاتر در عکاسی چیست

بازدید: 2417 بازدید

در مباحث قبلی نگاهی به ارکان اصلی نوردهی انداختیم و یاد گرفتیم چطور دوربین دیجیتال خود را از حالت اتوماتیک خارج کنیم. درمورد ایزو ISO, دیافراگم و سرعت شاتر صحبت کردیم و دیدیم که تغییر روی هرکدامشان چقدر می تواند روی عکس موثر باشد.
حالا که به طور کلی با این مسائل آشنا شدیم, می خواهم استفاده از آنها را با دو مثال از حالت هایی که بیشتر دوربین های دیجیتال دارند, به شما یاد بدهم تا یک قدم از تنظیمات اتوماتیک فراتر برویم.

01

تقدم دیافراگم و شاتر در عکاسی چیست

نگاهی سریع و اجمالی
دیدیم که چطور هرکدام از ارکان مثلث نوردهی بر دیگری تاثیرگذار است, به خصوص دیافراگم و سرعت شاتر. به طوری که وقتی اندازه ی دیافراگم را افزایش می دهید ( روزنه بزرگتر می شود ), نور بیشتری به سنسور های دوربین می رسد, در نتیجه سرعت شاتر کم می شود. برخلاف وقتی که مدت زمان باز بودن شاتررا افزایش می دهید و دیافراگم کاهش می یابد, در نتیجه نوردهی عکس بسیار خوب خواهد بود.

حالت های تقدم:

تقدم دیافراگم و شاتر، حالت های نیمه اتوماتیک هستند که با وجود تسلط شما تنها روی برخی قسمت ها، عکس دارای نوردهی بسیار خوبی خواهد بود. اجازه بدهید هرکدام را جداگانه توضیح بدهم:

حالت تقدم دیافراگم ( بیشتر اوقات با علامت اختصاری A یا Av نشان داده می شود. )

در این حالت شما به عنوان عکاس درجه ی دیافراگم را تنظیم می کنید و دوربین خودش درباره سرعت شاترمناسب با شرایط محیط تصمیم می گیرد.

02

چه زمانی می توان از حالت تقدم دیافراگم استفاده کرد؟

اگر مبحث دیافراگم را به یاد داشته باشید, می دانید که تاثیر اصلی دیافراگم در عکس بر عمق میدان (DOF) است. در نتیجه بیشتر افراد زمانی از این حالت استفاده می کنند که می خواهند روی عمق میدان تسلط داشته باشند. اگر می خواهند عمق میدان کم باشد, (برای مثال در عکسی که روی گل فوکوس شده و پس زمینه کاملا تار است ), از دیافراگم بزرگ استفاده می کنند.

( مثلا f/1.4 در عکس بالا ) و انتخاب سرعت مناسب برای شاتر را بر عهده ی دوربین می گذارند.

اگر عکسی می خواستند که روی تمام قسمت ها فوکوس شده باشد, باید دیافراگم را کوچکتر در نظر می گرفتند ( مثلا f/22 ) و تنظیم سرعت شاتر را به دوربین می سپردند.( که عددی بزرگ خواهد بود. )

هنگام تنظیم دیافراگم به یاد داشته باشید که دوربین سریع ترین یا طولانی ترین سرعت شاتر را انتخاب می کند و ممکن است مدت زمانی که دوربین را به دست گرفته اید طولانی تر شود ( معمولا با حدود سرعت ۱/۶۰ ). اگر سرعت شاتر از این کمتر باشد نیاز به سه پایه خواهید داشت. در صورتی که از یک جسم متحرک عکس می گیرید, سرعت کم شاتر موجب تار شدن جسم در عکس خواهد شد.

حالت تقدم شاتر( اغلب با نشانه اختصاری Tv یا S شناخته می شود. )

در این حالت شما سرعت شاتر را تعیین می کنید و انتخاب اندازه ی دیافراگم با بهترین نوردهی بر عهده ی دوربین است.
چه زمانی می توانیم از حالت تقدم شاتر استفاده کنیم؟

در مبحث سرعت شاتر به تاثیرات متعدد آن و چگونگی ثبت حرکات اشاره کردیم. بیشتر افراد برای تسلط بیشتر روی ثبت حرکات اجسام از این حالت استفاده می کنند.
برای مثال وقتی می خواهند از یک مسابقه ی اتومبیلرانی عکس بگیرند, به طوری که تمامی حرکات را ثابت نشان دهند و هیچ قسمتی تار نباشد، از سرعت بالای شاتر استفاده می کنند ( مثلا ۱/۲۰۰۰ برای اولین عکسی که در زیر نشان داده شده ) و دوربین با توجه به شدت نور محیط, دیافراگم را تنظیم می کند. اما اگر خواستید ماشین را در حرکت نشان دهید و برخی قسمت ها تار باشد, باید سرعت شاتر را کم کنید ( مانند دومین عکسی که در پایین آمده که سرعت آن ۱/۱۲۵ است) ) در نتیجه دوربین دیافراگم کوچکتری انتخاب می کند.

03

 

04

به خاطر داشته باشید زمانی که دوربین دیافراگم را انتخاب می کند, روی عمق میدان عکس شما تاثیر خواهد گذاشت. این یعنی اگر برای ثابت نشان دادن حرکات از سرعت بالای شاتر استفاده می کنید, عمق میدان کمتری خواهد داشت.
تمرین
همانطور که می بینید, حالت های تقدم دیافراگم و سرعت شاتر به تسلط شما در عکاسی کمک می کند اما نیاز به کمی تمرین دارد.
وقتی از این حالت ها استفاده می کنید,نه تنها نیاز به دقت درتنظیمات دستی دارید, بلکه باید به تنظیماتی که دوربین به نسبت آن انجام می دهد هم توجه کنید.

فکر می کنم بهترین حالت استفاده از Av یا Tv وقتی است که شما زمان کافی دارید تا چندین بار از سوژه با تنظیمات مختلف عکس بگیرید. این کار به شما اطمینان می دهد که حداقل یکی از عکس ها همان است که می خواستید.
بهترین راه برای یادگیری این حالت ها این است که دوربین را به دست بگیرید و از خانه بیرون بزنید تا تجربه کسب کنید.
مرتب تنظیمات را از Av به Tv تغییر بدهید و تا می توانید عکس بگیرید. به این دقت کنید که دوربین به نسبت تنظیم دستی شما چه تغییری ایجاد می کند.
در حالت تقدم دیافراگم, تعدادی عکس با بیشترین حد دیافراگم ( اعداد کوچک ) بگیرید و ببینید چطور پس زمینه را تار می کند ( و سرعت شاتر را افزایش می دهد ).و تعدادی عکس با کوچکترین دیافراگم ( اعداد بزرگ ) بگیرید تا فوکوس بیشتر در عکس را ببینید.
در حالت تقدم شاتر با سرعت آن بازی کنید تا تاثیر آن روی عمق میدان را ببینید.
اگر اولین عکس هایتان نتیجه ی دلخواه را نداد، نا امید نشوید – برای یادگیری این حالت ها تمرین زیادی لازم است. اما به خاطر داشته باشید که تسلط روی آنها تاثیرات شگرفی روی عکس هایتان خواهد داشت و یادگرفتن آنها ارزش این همه دشواری را دارد.

مطالعه بیشتر