دیافراگم و شاتر در عکاسی

بازدید: 2217 بازدید

به طور مثال اگر شما بخواهید نوردهی را یک پله ( Stop ) افزایش دهید باید نوردهی را ۲ برابر کنید.
مثلا دیافراگم دوربین F/4 ، سرعت شاتر ۱/۱۰۰ و ISO 100 می باشد ، با ثابت نگه داشتن  F/4  و افزایش  ISO  به  ۲۰۰  شما یک پله ( STOP )  نوردهی را افزایش دادید. ۲ برابر کردن ISO باعث ۲برابر شدن حساسیت سنسور به نور می شود.
شاید یکم گیج کننده باشد، اما خیلی مهم است تا شما یاد بگیرید
همانطور که توانایی شما در عکاسی روزبه روز بهتر می شود وشما بیشتر در حالت Manual عکاسی می کنید پس لازم دارید تا کاملا بدانید که دیافراگم و شاتر در زمان نوردهی چگونه کار می کنند و چه تاثیری هرکدام با زیاد و کم کردن دیگری روی هم می گذارند.
اجازه بدهید من به طور ساده تر مطرح کنم، شما با f/2.8 و سرعت شاتر ۱/۱۰۰ با ISO 200 عکاسی کردید، اما شما عمق میدان کمتری می خواهید و می دانید که با کم کردن عدد دیافراگم به ۲ ما به این نتیجه میرسیم ، اما ۲ برابر هم نور وارد سنسور می شود، پس باید با عوامل دیگر مثل ISO یا سرعت شاتر از ورود بیش از اندازه ی نور به داخل لنز جلوگیری کنید.
برای انجام این کار باید ISO 100 یا سرعت شاتر را به ۱/۲۰۰ برسانید.

© Richard Beaty
ISO STOPS
بیایید با راحت ترین مثال شروع کنیم، درجات ISO بعد از ۱۰۰، ۲۰۰ می باشد اما بعد از ۲۰۰، ۴۰۰ میباشد که افزایش مقدار ISO مساوی نیست بلکه دو برابر مقدار قبل از خودش میباشد و تاثیر آن به نوردهی هم دقیقا به همین صورت است.
سرعت شاتر
کلیت سرعت شاتر تنظیم کننده ی مقدار نور وارده به دوربین میباشد که به مقیاس ثانیه یا کسری از ثانیه می باشد. اگر با سرعت یک ثانیه یا بالاتر عکاسی کنیم ترتیب تاثیر گذاری بر روی نوردهی دقیقا مثل ISO می باشد. اما اگر در کسری از ثانیه عکاسی میکنید، برعکس میباشد به طور مثال ۱/۱۰۰  ثانیه دو برابر ۱/۲۰۰ ثانیه نور وارد دوربین و لنز می کند. ۱/۵۰ دو برابر ۱/۱۰۰ به درون لنز نور وارد میکند که باعث میشود نوردهی دو برابر شود.
دیافراگم
در این بخش یک مقدار مطالب پیچیده تر میشود و تا حدودی باید محاسبه بکنید.
f/2 نسبت به f/4 چهار برابر نور بیشتر وارد لنز میکند
اندازه ی تغییر دیافراگم مثل ISO یا شاتر بر اساس یک نظم ثابت تغییر نمیکند. دیافراگم را بر مبنای f – stop اندازه گیری میکنند. روی دوربینتان حرف (f) یا ( /f ) را میبینید که جلوی آن یک عدد نوشته شده است. این عدد نشان میدهد که چه مقدار در نهایت دیافراگم شما باز می شود. هرچه عدد کمتر باشد، دیافراگم باز تر میشود و هرچه دیافراگم باز تر شود عمق میدان کمتر میشود.
شاید باید برای شروع، این اعداد را حفظ کنید تا یاد بگیرید :
 f/ 1.4 – f/2 – f/ 2.8 – f/ 4 – f/ 5.6 – f/ 8 – f/ 11 – f/ 16 – f/22
قبل از یاد گرفتن مطالب جدید بیایید ببینیم که دیافراگم چیست ؟
دیافراگم یک سوراخ درون لنز است که اجازه می دهد نور لنز عبور کند و مقدار نوردهی و عمق میدان را کنترل می کند. حرف ( f ) از Focal length می آید که سایز دیافراگم را به شما می گوید و بر اساس یک فرمولی تایین می شود که یاد گیری آن برای شما ضروری نیست.
بسیار عالی تا این جا برای شما کافی است ، امیدوارم رابطه دیافراگم و شاتر در عکاسی را متوجه شده باشید.

مطالعه بیشتر