سرعت شاتر چیست؟

بازدید: 2250 بازدید

قبلا شما را با مفهوم مثلث نوردهی آشنا کردم. دوربین خود را از حالت اتوماتیک خارج کنید و با تنظیم نوردهی عکستان چیزهای جدیدی کشف کنید.
سه رکن اصلی مثلث نوردهی که قابل تنظیم هستند

  1.  ISO
  2.  سرعت شاتر
  3.  دیافراگم

سرعت شاتر چیست؟

همانطور که در قسمت های دیگر هم گفتیم، معنی اصلی سرعت شاتر مدت زمانی است که شاتر باز می ماند و به مدت زمانی گفته می شود که سنسورهای عکس صحنه ی مورد نظرتان را می بیند.
می خواهیم نگاهی جزئی تری به سرعت شاتر بیندازیم تا بهتر با آن آشنا شوید.

  1.  سرعت شاتر بر حسب ثانیه است یا در بیشتر موارد کسری از ثانیه (هرچه مخرج کسر بزرگتر باشد, سرعت شاتر بیشتر است. )
  2. در بیشتر موارد از سرعت۶۰/۱ ثانیه یا حتی بیشتر استفاده کنید به خاطر این که اگر سرعت از این کمتر باشد,کوچکترین لرزش دوربین باعث می شود عکستان تار شود.
  3. اگر از شاتر با سرعت کم استفاده می کنید, ( هر سرعتی کمتر از ۶۰/۱ ) به یک سه پایه هم نیاز خواهید داشت: یا یک ثابت کننده ی تصویر که دوربین های جدیدی که به تازگی وارد بازار میشوند این قابلیت را دارند به اصطلاح IMAGE STABLISER را در خود دارند.
  4.  سرعت شاتر دوربین شما معمولا با هر تنظیمی تقریبا دو برابر کم یا زیاد می شود: در نتیجه برای سرعت شاتر چنین گزینه هایی خواهید داشت: ۵۰۰/۱, ۲۵۰/۱, ۱۲۵/۱, ۶۰/۱, ۳۰/۱ و غیره.
  5. باید دو برابر شدن سرعت را به خوبی به یاد داشته باشید همانطوری که با دو برابر کردن دیافراگم, میزان نور تابنده دو برابر می شود. بنابراین یک درجه افزایش سرعت شاتر و یک درجه کاهش دیافراگم نتایجی با نوردهی مشابه به شما خواهد داد.
  6. همچنین برخی از دوربین ها قابلیت سرعت های بسیار پایین را به شما می دهند: که بر حسب ثانیه هستند نه کسری از آن. ( برای مثال ۱ ثانیه, ۱۰ ثانیه, ۳۰ ثانیه و غیره. ) که در شرایطی که نور بسیار کم است استفاده می شوند, وقتی به دنبال نتیجه ی خاصی هستید و یا زمانی که می خواهید حرکات را در عکس نشان دهید

برخی از دوربین ها دارای حالت هستند Bulb یا B که شما قادر هستید تا هر زمانی که میخواهید شاتر را باز بگذارید.
وقتی می خواهید بدانید که چه سرعتی برای شاتر عکستان مناسب است, باید بدانید که چیزی در صحنه متحرک است یا نه و دوست دارید آن حرکت را چطور در عکستان ثبت کنید.

اگر تحرکی در عکس وجود دارد دو راه خواهید داشت: یا میتوانید حرکت را ثابت نشان دهید ( که بی حرکت به نظر می آید ) یا عمدا تار بیفتد ( متحرک به نظر می آید ).

برای ثابت نشان دادن حرکت در عکس سرعت بالایی از شاتر را انتخاب می کنید و برای نشان دادن حرکت, سرعت شاتر را کاهش می دهید.

سرعتی که انتخاب می کنید, به نسبت موضوع عکس و این که می خواهید تا چه اندازه تار شود, متفاوت خواهد بود.

گاهی تحرک در عکس خوب است: برای مثال وقتی می خواهید از یک آبشار عکس بگیرید و شدت جاری شدن آب را نشان دهید, و یا هنگام عکاسی از مسابقات اتومبیلرانی که می خواهید شدت سرعت را به نمایش بگذارید, سرعت پایین شاتر گزینه ی بسیار خوبی خواهد بود.
در همه ی این موارد نیاز به سه پایه خواهید داشت در غیر این صورت باید ریسک لرزش دوربین را قبول کرد.

فاصله ی کانونی و سرعت شاتر:

هرچه فاصله ی کانونی بیشتر باشد, لرزش دوربین بیشتر خواهد بود. پس باید سرعت شاتر را بالا ببرید.
به یاد داشته باشید که نمی توان سرعت شاتر را از ISO و دیافراگم مجزا کرد.
وقتی سرعت شاتر را تغییر می دهید حتما باید ISO و دیافراگم را نیز دوباره تنظیم کنید.
مثلا اگر سرعت شاتر را یک درجه زیاد می کنید,باید دیافراگم را هم یک درجه افزایش دهید و درجه ی ISO را هم بیشتر کنید.
مبحث بعدی دیافراگم خواهد بود که در مورد آن بیشتر توضیح خواهم داد.

مطالعه بیشتر