عکاسی با فلاش روی دوربین

بازدید: 3258 بازدید

آیا دقت کرده اید که اخیرا نشریات در حوزه ی عکاسی دیجیتال از مخالفت با عکاسی با فلاش روی دوربین صحبت می کنند؟

کتاب ها, وب سایت ها, عموم مردم و حتی تولید کنندگان دوربین این موضوع را مطرح کرده اند که با افزایش ISO دیگر نیازی به فلاش نخواهد بود.

در حالی که به نظر من فلاش می تواند با نور خود در عکاسی غوغا کند  گاهی اصلا نباید از آن استفاده کرد اما گاهی (وقتی استفاده از آن مناسب باشد) واقعا می تواند یک شاهکار بسازد.
برای عکاسی با فلاش باید از فلاش مناسب برای قسمتی که فلاش در آن نصب می شود استفاده کنید اگرچه بیشتر اوقات از فلاش خود دوربین استفاده می شود.

۹۹% دوربین ها خودشان این فلاش را دارند  پس شاید بهتر باشد کمی راجع به این فلاش ها صحبت کنیم.

01

چند توصیه دارم:

۱٫ به سوژه نزدیک شوید

بزرگترین محدودیت فلاش های روی دوربین  قدرت آن است. در حالی که فلاش های خارجی منبع قدرتمند خودشان را دارند و می توانند قوی باشند یک فلاش درونی, قدرتش را با قسمت های دیگر دوربین تقسیم می کند و می تواند بسیار کوچکتر باشد.
در نتیجه برای این که فلاش خود دوربین بتواند اثری روی عکس داشته باشد بهتر است به سوژه نزدیک شوید ( در فاصله ی حدود دو سه متری آن)، اگر نمی توانید به آن نزدیک شوید ( مثلا وقتی در نزدیکی یک صخره هستید),بهتر است فلاش را خاموش کنید و ISO را افزایش دهید تا نتیجه ی بهتری بگیرید.

۲٫ استفاده از تکنیک slow sync flash

از دیگر محدودیت های فلاش های روی دوربین داشتن نور تخت و شدیدی است که باعث می شود کاملا نورهایی که در صحنه موجود است را محو کنند. قسمتی از این مسئله بخاطر این است که نورتولید شده توسط آنها مستقیما به سوژه می تابد.
راه حل این مسئله استفاده از تکنیک slow sync flash می باشد . به طور خلاصه این تکنیک شامل انتخاب سرعت بالای شاتر و زدن فلاش هنگامی که شاتر باز است, می شود.

۳٫ پخش نور فلاش یا تابش مستقیم آن

قبلا هم اشاره کرده ام که نمی توان نور فلاش های درونی را پخش کرد  هرچند تکنیک هایی وجود دارد که عکاسان خوش ذوق برای پخش نور آنها استفاده می کنند.
برخی از عکاسان همیشه یک رول نوار چسب نیمه شفاف همراه خود دارند تا روی فلاش بچسبانند. این کار جلوی نور را نمی گیرد فقط باعث پخش نور می شود.
بقیه ی دوستان از تکه ای مقوای سفید استفاده می کنند تا جلوی فلاش قرار دهند و نور را به سمت بالا یا طرفین پخش کنند.
استفاده از این تکنیک ها شاید به این معنا باشد که باید با نوردهی عکس بازی کنید ( ممکن است بخواهید نوردهی را یکی دو درجه بالا ببرید) تا دوربین متوجه کم شدن نورش نشود.

۴٫ پوشش نوری با فلاش دوربین (fill flash )

در محیط های مختلف از فلاش استفاده کنید نه فقط زمانی که هوا تاریک است. هنگامی که در محیط باز عکس می اندازید فلاش می تواند به بهتر شدن عکس کمک کند – به خصوص زمانی که نور مستقیما از بالا به پایین یا از پشت سوژه می تابد. فلاش های خود دوربین قسمت های تیره ی عکس را روشن می کنند.

مطالعه بیشتر