وایت بالانس در عکاسی چیست؟

بازدید: 2597 بازدید

White Balance / WB یا سفیدی تصویر بخشی از عکاسی است که بیشتر دارندگان دوربین های دیجیتال یا کار کردن با آن را بلد نیستند و یا از آن استفاده نمی کنند  اما واقعا ارزش یادگیری دارد چون تاثیر زیادی روی عکس هایتان خواهد داشت.
پس اجازه بدهید تا WB را  به تمام کسانی که از کار کردن با آن خودداری می کنند معرفی کنم. قول می دهم تا جایی که بتوانم ساده و کاربردی بگویم:

وایت بالانس در عکاسی چیست

به زبان ساده : دلیل استفاده ی ما از WB، حفظ رنگ اجسام در عکس به شکل طبیعی آنهاست.

چرا باید رنگ عکس درست و طبیعی باشد؟

شاید دیده باشید که گاهی اوقات بعد از گرفتن عکس, رنگ آن به نارنجی, آبی, زرد و غیره مایل می شود، در صورتی که به چشم ما کاملا طبیعی به نظر می آید. دلیل آن این است که تصاویر، طیف نوری (با دمای )خاص خود را دارند. نورهای فلورسنت( مثل لامپ مهتابی ), رنگ آبی را به عکس اضافه می کنند در حالی که نورهای تنگستن ( مثل لامپ معمولی ), رنگ عکس را مایل به زرد می کنند.

طیف دماهای رنگی از رنگ های بسیار سرد مثل آبی آسمانی تا رنگ های بسیار گرم مثل نور شمع دسته بندی می شوند.
ما این تفاوت دما را خیلی حس نمی کنیم چون چشم های ما خود به خود آن را تنظیم می کنند. مگر اینکه رنگ جسم به روشنی یک برگ کاغذ باشد که کاملا به چشم ما سفید بیاید. اما دوربین های دیجیتال آنقدر باهوش نیستند که این تنظیمات را به طور اتوماتیک انجام دهند و گاهی اوقات لازم است چگونگی برخورد با نورهای مختلف را به آنها یادآوری کرد.
پس در مقابل نورهای سردتر ( آبی یا سبز ) از دوربین می خواهید رنگ های گرم را انتخاب کند و بر عکس.

تنظیم سفیدی تصویر

راه های تنظیم سفیدی تصویر در دوربین های مختلف با هم فرق دارد. پس باید دوربین را روی حالت تنظیم دستی قرار دهید تا بتوانید تغییرات را ایجاد کنید. قبلا هم گفتم، بیشتر دوربین ها دارای حالت اتوماتیک و نیمه اتوماتیک هستند تا در تنظیمات به شما کمک کنند.

برخی از تنظیمات سفیدی تصویر که روی دوربین ها پیدا خواهید کرد, عبارتند از:

  • Auto (خودکار) – قسمتی است که دوربین بهترین گزینه را به نسبت تصویر انتخاب می کند و در بسیاری از مواقع به درد می خورد. اما بهتر است برای یک نور خاص روش دیگری به کار ببرید.
  • Tungsten (تنگستن) – این حالت معمولا با علامت یک لامپ کوچک نشان داده می شود و برای عکاسی در فضای بسته به خصوص زیر نور تنگستن (مانند نور لامپ) مناسب است و معمولا رنگ عکس را سردتر می کند.
  • Fluorescent (فلورسنت) – این حالت برای نور های سرد مثل نور مهتابی است که رنگ عکس را گرم تر خواهد کرد.
  • نور روز/ آفتابی – همه ی دوربین ها این حالت را ندارند چون تقریبا تنظیمات سفیدی تصویر در آن معمولی است.
  • ابری – این حالت کمی رنگ عکس را گرم تر از حالت آفتابی می کند.
  •  فلاش – نور فلاش در عکس می تواند رنگ عکس را سرد نشان دهد. پس در این حالت ( Flash WB ) رنگ تصویر کمی گرم تر می شود.
  •  سایه – به طور کلی عکس در سایه سردتر از عکسی که زیر نور آفتاب گرفته شده به نظر می آید, پس این حالت رنگ عکس را گرم تر می کند.

تنظیمات دستی سفیدی تصویر

در بیشتر موارد با استفاده از تنظیمات اتوماتیک نتایج خوبی بدست می آورید – اما در برخی دوربین های دیجیتال ( بیشتر DSLRها و آخرین مدل های دوربین های خانگی ) امکان تنظیم دستی سفیدی تصویرهم وجود دارد.
روش تنظیم این قسمت در دوربین های دیجیتال با هم متفاوت است اما در اصل شما رنگ نور در عکس را تعیین می کنید و دوربین به نسبت تنظیم شما رنگ اجسام دیگر را تعیین می کند. برای این کار می توانید یک برگه ی سفید ( یا خاکستری ) که مخصوص این کار است, خریداری کنید – یا از اجسامی که نور مناسبی دارند استفاده کنید تا نتیجه ی دلخواه را بگیرید.

من این کار را در دو عکس زیر انجام داده ام :

عکس اول تصویری از کتاب های کتابخانه است که با حالت تنظیم خودکار (Auto White Balance ) گرفته شده است. نور اتاق از سه لامپ معمولی تامین می شود, در نتیجه رنگ عکس کاملا زرد و گرم است.

بعد از گرفتن این عکس از یک کاغذ سفید برای فهماندن رنگ سفید به دوربینم استفاده کردم. سپس عکس دوم را گرفتم و این نتیجه به دست آمد – همانطور که می بینید, رنگ کتاب ها طبیعی تر از عکس اول است.

از زمانی که جای تنظیم این قسمت را روی دوربینتان پیدا کنید, انجامش خیلی سخت نیست و ارزش یادگرفتن کار با آن را دارد.

مطالعه بیشتر