پنج قدم تا آشنایی با سایز سنسور دوربین

بازدید: 2235 بازدید

یکی از دوستانم از من راهنمایی خواست که چه لنزی باید بخره برای شروع عکاسیش و جواب همیشگی من برای دوربین های Canon 50fix با F/1.8 بود مگه اینکه از دوربین Nikon استفاده کنه که باید ۳۵fix بخره تا با سایز سنسورش بهترین نتیجه رو بده. از من پرسید که سایز سنسور دوربین چیه؟ یک همچین سوالی باعث تعجب من شد اما وقتی به گذشته ی خودم فکر کردم دیدم خود منم آشنایی کافی با سنسور نداشتم به همین دلیل تصمیم گرفتم این مقاله رو بنویسم تا علاوه بر آشنایی با سنسور های دوربین ها در زمان خرید لنز به کمکتون بیاد
قدم اول اندازه ی سنسور
اندازه ی سنسور عاملی است که این روز ها تو دوربین های SLR دیجیتال دیده میشه که اندازه ی سنسور دوربین کوچک تر از دوربین های حرفه ای گران قیمته. دوربین های حرفه ای دیجیتال سنسوری له اندازه ی ۳۵mm دارند که هم اندازه ی فیلم های نگاتیو ۱۳۵ هستن، پس تمام لنز هایی که با دوربین ها قدیمی کار میکنن با دوربین های حرفه ای دیجیتال هم کار میکنند. مشکل اینجاست که تکنولوژی جدید و گرون باعث بالا رقتن قیمت دوربین میشه واسه همین  تولید کنندگان دوربین شروع به تولید دوربین هایی کردند با سنسور کوچکتر و با قابلیت نصب لنز های قدیمی به روی اونها. وقتی شما لنز دوربین full frame را روی دوربین های جدیدSLR  که سنسورشون کوچکتر شده میذارید مسئله ی سایز سنسور به وجود می آد.
فرض کنید شما یک تصویر کامل و شلوغ رو روی یک کاغذ کوچک پرینت بگیرید. به تصویر زیر نگاه کنید: در هر دو تصویر لنز برای یک دوربین full frame هست، در تصویر سمت چپ بخش زیادی از تصویری که لنز در حال پخش کردن روی سنسوره در حال از دست رفتنه. در تصور سمت راست با نزدیک کردن سنسور full frame به لنز جلوی از دست رفتن تصویر گرفته میشود.
1pang_ghadam_ta_sensor_doorbin
همون طور که میبینید شما خیلی از تصویر رو از دست میدهید وقتی از لنز full frame استفاده میکنید. بیایید از یک زاویه ی دیگر به این مطلب نگاه کنیم لنز استوانه ای و مدور، تصویر استوانه ای و مدور به وجود میاره و بعد سنسور اون رو crop میکند. اندازه ی سنسور های full frame همه مثل هم هستن در حالی که سنسور های شبیه full frame سایز های مختلف دارند.

2pang_ghadam_ta_sensor_doorbin

قدم دوم – سنسور های شبیه full frame چقدر از تصویر رو crop میکنند؟
دو سایز کلی برای این نوع از سنسور ها وجود داره(APS-C) که برای Nikon ، Sony ،Pentax و یک مدل از canon استفاده میشه که ضریب ۱٫۵ یا ۱٫۸ را به خود میگیره، مثلا اگر لنز ۵۰mm روی یک مدل از این سنسور ها نصب کنیم به شما فاصله ی کانونی ۷۵mm را میده.
تمام چیزی که باید بدونید اینه که از چه سنسوری استفاده میکنید که موقع خرید لنزfull frame  کمترین تصویر رو از دست بدید.
قدم سوم – از کجا متوجه شوم که سنسورم کوچک است؟
خیلی ساده س اول از همه از خودتون بپرسید اگه از دوربین زیر چهار الی پنج میلون استفاده میکنید پس از سنسور های کوچک شده ام استفاده میکنید.
راه دیگر شناخت سنسور کوچک شده نگاه به لنز کیت روی دوربینتان است که تمام این ها برای دوربین شما طراحی شده تا تصویری به اندازه ی سنسور شما از خود عبور بده. پس قاعدتا فاصله ی کانونی کمتری هم نسبت به دوربینfull frame داره.
شروع با ۱۸mm به جای ۲۴mm
اینحا لیست چند مارک و مدل معروف لنز هست که برای سنسور های کوچک شده طراحی شده اند. پس اگه در آینده قصد خرید دوربین full frame  رو دارید این لنز ها به کارتون نمی آید.
•    Canon — EF-S
•    Nikon — DX
•    Sony — DT
•    Pentax — DA
•    Sigma — DC
•    Tamron — Di-II
قدم چهارم – چرا لنز full frame بخریم؟
این لنز ها برای دوربین های full frame  طراحی شدن و معمولا کیفیت بهتری رو ارائه میدن لنز های full frame برای دوربین های full frame ساخته شده اند و استفاده از اونها روی سنسور های کوچک شده مناسب نیست.
قدم پنجم  – راهنمای خرید مناسب ترین لنز برای شما
اگر شما قصد ارتقا لنز دارید و قصد ارتقا بدنه رو تا چند سال آینده ندارید یک لنز مخصوص سنسور های کوچک شده بگیرید چون با خرید لنز full frame برای سنسورهای کوچک شده یک حجم تصویر زیادی را از دست میدید. مخصوصا اگر قصد عکاسی با زاویه wide رو داشته باشید.

مطالعه بیشتر