چطور نقطه فوکوس در عکاسی را روی مرکز قفل کنیم

بازدید: 2709 بازدید

اخیرا  دوربینم را به یکی از دوستانم دادم تا چند عکس از من بگیرد. حواسم نبود بعد از اینکه از ما عکس گرفت,آنها را در LCD  دوربین چک کنم تا اینکه به خانه رسیدم. وقتی عکس ها را به کامپیوتر منتقل کردم, متوجه شدم که عکس, قربانی اشتباه  فوکوسی بین ما و پس زمینه شده است. عکس او شبیه به عکس بالا بود به جای اینکه روی من فوکوس کند و من واضح باشم زمینه در عکس کاملا واضح افتاده بود.

اگر نگاهی به عکس ها بیندازید سریعا متوجه می شوید – دوستم دوربین را به چشم خود نزدیک کرد – و من را در گوشه چهارچوب عکس در نظر گرفت و فکر کرد که دوربین خودش می تواند تشخیص بدهد که روی چه قسمتی باید فوکوس کند و عکس را انداخت.

متاسفانه دوربین نمی دانست روی کدام بخش از عکس فوکوس کند و تصمیم گرفت که روی باغ پشت سر من فوکوس کند. در نتیجه من مثل پس زمینه ای افتاده بودم که از فوکوس خارج شده است.

این یک اشتباه رایج بین دارندگان دوربین های دیجیتال است (می دانم همه ی ما این اشتباه را کرده ایم). تولید کنندگان دوربین های دیجیتال, در حال ساخت دوربین هایی هستند که قابلیت تشخیص چهره را دارد تا این مشکل را حل کند (همان قسمت هایی که دوربین به دنبال چهره می گردد تا روی آن فوکوس کند) اما بیشتر ما فعلا دارای دوربین هایی هستیم که این قابلیت را ندارند و مجبور هستیم استفاده ازنقطه ی مرکزی را یاد بگیریم.

تکنیک بسیار ساده ای است و بیشتر دوربین های دیجیتال (و بیشتر دوربین های نگاتیوی) قابلیت انجام آن را دارند، به این ترتیب 

  1. ژست سوژه را درست کنید.
  2. زمانی که چهار چوب عکس را تعیین می کنید, مرکز آن را قسمتی که می خواهید روی آن فوکوس کنید قرار می دهید (صورت سوژه بهترین نقطه است).
  3. زمانی که صورت سوژه را مرکز فوکوس قرار دادید, روی شاتر کمی اشاره کنید (نه به طور کامل). این کار به دوربین می فهماند که باید روی آن نقطه فوکوس کند.
  4. بدون اینکه انگشت را از روی شاتر بردارید (باید هنوز کمی روی آن اشاره داشته باشید) دوربین را به همان شکلی که در نظر دارید حرکت دهید(حالا دیگر نیازی به مرکز قرار دادن صورت سوژه نیست).
  5. وقتی قاب بندی را تنظیم کردید, شاتر را فشار دهید و عکس با فوکوس درست گرفته خواهد شد حتی اگر صورت سوژه  مرکز عکس نباشد.

این تکنیک نه تنها زمانی که افراد در مرکز عکس نیستند جواب می دهد, بلکه می تواند در دیگر حالت های عکاسی نیز به کار برود.

برای مثال در بزرگنمایی اشیاء, زمانی که می خواهید یک حشره یا یک گل را مرکز قرار دهید, ممکن است بخواهید از نقطه ی مرکزی استفاده کنید. حتی زمانی که از یک منظره عکس می گیرید و می خواهید کلبه ای را در پیش زمینه ی عکس مورد فوکوس قرار دهید, از این تکنیک استفاده می کنید.

بیشتر افراد این تکنیک را بلد هستند اما شاید بهتر باشد که تازه کارها از آن آگاهی داشته باشند چون همیشه از آن استفاده می شود. نیاز به کمی تمرین دارد اما به خوبی آن را یاد خواهید گرفت.

مطالعه بیشتر