راههای محافظت از دوربین عکاسی

بازدید: 2097 بازدید

همه ی دوربین های دیجیتال  نابود کننده ی طبیعی دارند  که می تواند تنها در چند ثانیه به عمر دوربین شما خاتمه بدهد. از نابود کننده ی دوربین تان آگاه شوید و چاره ای برای آن پیدا کنید، سعی کنید بیشتر مراقب آن باشید تا سالها به عمرش اضافه شود ( حداقل تا زمانی که نیاز به ارتقاء مدل دوربین باشد ). واقعا نگهداری از یک دوربین دیجیتال سخت است.

در اینجا ۷ نابود کننده ی طبیعی دوربین های دیجیتال و راه جلوگیری از آن را برای شما آورده ام:

کرم های ضد آفتاب و دفع کننده حشرات:

هنگام عکاسی در فضای باز، محافظت از پوست شما در برابر نور آفتاب و نیش حشرات بسیار اهمیت دارد، اگرچه برخی از انواع این محصولات ممکن است به دوربین شما آسیب بزنند. به طور کلی، کرم های ضد آفتاب چرب و دفع کننده ی حشرات هم حاوی مواد شیمیایی هستند که نباید با دوربین شما در تماس باشند.

باید تماس این نقاط از بدن خود را با دوربین محدود کنید به گونه ای که آنها را تمیز نگه دارید. بعد از زدن کرم دستهایتان را با آب بشویید و اگر دوربین کمی چرب شده بود، سریعا آن را پاک کنید.

در آخر وسوسه ی به همراه بردن کرم های ضد آفتاب و دفع کننده ی حشرات را از خود دور کنید. می دانم که وسوسه انگیز است اما اینطوری دیگر احتیاجی به یک کوله ی اضافی نیست واقعا ارزش این ریسک را ندارد که دوربین تان را نابود کنید، اگر آنها را با خود می برید حتما از یک کوله ی جداگانه استفاده کنید.

 

۲٫ شن وماسه:

هیچ چیزی برای من وحشتناک تر از رفتن شن و ماسه در دوربینم نیست. بعضی از قسمت های دوربین متحرک هستند و ممکن است ذراتی مانند شن در آن قسمت ها گیر کنند و آن را از کار بیندازند، به آن آسیب بزنند و در نهایت روی آن خش بیاندازند.

کیف های محافظ برای مسافرت خیلی مناسب هستند، برس های پاک کننده برای پاک کردن ذرات از لا به لای قسمت ها بسیار مفیدند.

همیشه از اطراف خودتان با خبر شوید مثلا از وزش باد، افرادی که در نزدیکی شما توپ بازی می کنند و غیره. در لحظات حساس مثلا هنگام تعویض لنز، کارت حافظه و باتری ها ممکن است شن و ماسه وارد دوربین شود، سعی کنید قبل از این که از خانه خارج شوید،  نوع لنز مورد استفاده را انتخاب کنید تا در ساحل نیازی به تعویض آن نباشد.

 

خاک:

خاک هم مانند شن و ماسه دشمن طبیعی دوربین های دیجیتال است که کمی ماهرانه تر عمل می کند به گونه ای که خراشی ایجاد نمی کند اما همچنان به دوربین شما آسیب می زند و وارد بخش های داخلی آن می شود و روی سنسور ها می نشیند.

دوباره تکرار می کنم هر روز دوربین خود را تمیز کنید، حواستان به چگونگی و محل تعویض لنزها باشد و هنگام سفر دوربین را در کیف های محافظ حمل کنید.

اگر یک DSLR دارید،  هنگامی که خطوطی را روی سنسور دوربین تان پیدا کردید ( یاد بگیرید چطور آن را به تنهایی و درست انجام دهید ) سنسورهای آن را کاملا پاک کنید ( بیشتر هنگام عکس گرفتن با دیافراگم کوچک مشخص می شود  امتحان کنید، دوربین را روی کوچک ترین دیافراگم تنظیم کرده و از یک دیوار یا سقف سفید عکس بگیرید).

رطوبت / آب:

رطوبت از راههای مختلف به دوربین شما آسیب می زند. شدید ترین آسیبی که می تواند وارد کند آن است که مانند آب سریعا به عمر دوربین تان خاتمه دهد (معمولا از دارندگان دوربین های دیجیتال ایمیل هایی دریافت می کنم که گفته اند دوربین از دستشان در مایعات افتاده است مثل اقیانوس ها، وان های حمام، رودخانه ها و حتی سرویس های بهداشتی). همیشه از بندهای کمری یا گردنی دوربین استفاده کنید تا از پرت شدن آن جلوگیری شود و حواستان باشد آن را کجا قرار می دهید تا ضربه نخورد.

رطوبت شیوه ی دیگری برای آسیب زیرکانه به دوربین دارد و آن زمانی است که از یک محیط با یک دمای خاص وارد محیطی با دمای متفاوت می شوید (مثلا از محیطی که دارای سیستم تهویه ی هواست به جایی که رطوبت زیاد است ). داشتن بسته های ژل سیلیسی در کیف دوربین بسیار مفید است چون رطوبت را به خود جذب می کنند. کیسه های پلاستیکی محافظ هم خوب هستند اما در همه ی شرایط به درد نمی خورند مخصوصا اگر دوربین شما بزرگ باشد. تصور کنید که می خواهید دوربین تان را آرام آرام گرم کنید کار بسیار سختی است. دوربین را در محیط های مرطوب، خشک نگه دارید.

نمک:

با اینکه سواحل می توانند فرصت شکار لحظه های فوق العاده ای را برای عکاسان ایجاد کنند، اما بیشترین نابود کننده های طبیعی را در خود جا داده اند کوچکترین آنها نمک است که عادت دارد به دوربین و لنزهای آن راه پیدا کند و هر گونه مشکلی را ایجاد کند ( از جمله زنگ زدگی )

با پاک کردن دوربین، حداقل یک بار در روز از آسیب به آن در مناطق نمکی جلوگیری کنید.

اگر یک DSLR دارید از فیلتر های UV برای لنز های آن استفاده کنید تا محافظت از آن را (هنگام تعویض باتری ها, کارت های حافظه و لنزها) تا جایی که امکان دارد بیشتر کند. زمانی که عکس نمی گیرید، دوربین را در کیف محافظ قرار دهید و حواستان باشد که در روزهایی که باد شدیدا می وزد ممکن است مورد هجوم موج های آب دریا قرار بگیرید و خیس شوید.

دزد ها:

یکی دیگر از نابود کنندگان دوربین دزدها هستند که هر لحظه ممکن است دوربین و وسایل گران قیمت آن را از دستتان بکشد شما را وحشت زده و درمانده رها کند و از خودتان می پرسید که چرا این بلا سرتان آمد.

همیشه حواستان باشد کجا کار می کنید و این که دیگران چقدر می توانند به شما دسترسی داشته باشند. از کیفی استفاده کنید که مشخص نباشد در آن دوربینی حمل می کنید.

اگر در محیطی ناشناس هستید، دوربین را به بدن خود نزدیک کنید, زیپ های کیف را ببندید، سعی کنید کیف را جلوی خود بیندازید نه در پشت، بهتر است بدانید که دنبال چه سوژه ای هستید و هر لحظه دوربین را به دست نگیرید.

 

ضربه و سقوط :

خراب شدن بیشتر دوربین ها در اثر سقوط و یا ضربه ی محکم به اشیاء سخت است. با اینکه امروزه بیشتر دوربین ها قابلیت ضد ضربه دارند، اما برخی دیگر ندارند و در نتیجه باید مانند اشیاء گرانبها از آنها محافظت کرد.

از یک کیف ضخیم برای دوربین و وسایل آن استفاده کنید و زمانی که دوربین را دست به دست می کنید مراقب آن باشید که زمین نیفتد. گارانتی دستگاه های خانگی را چک کنید و ببینید که شامل آسیب های احتمالی می شوند یا نه.

یک محافظت خوب

حالا احساس می کنید که برای بیرون رفتن با دوربین تان آمادگی بیشتری دارید و نابود کننده های طبیعی را از آن دور می کنید.

مطالعه بیشتر