سطح افق در عکاسی را به درستی نشان دهید

بازدید: 3646 بازدید

سطح افق در عکاسی را به درستی نشان دهید
از اولین نکاتی که در شروع عکاسی یاد گرفتم این بود که قبل از گرفتن عکس به سطح افق توجه کنم.
بعد از فهمیدن این نکته یعنی سطح افق در عکاسی، نگاهی به آلبوم عکس هایی که گرفته بودم انداختم و دیدم که بیشتر آنها مثل عکس زیر است.

sathe_ofogh2

هرچند عکس زیبایی است اما اشکال اینجاست که سقف ساختمان کج و مایل به چپ به نظر می رسد. با این که ممکن است در واقعیت به همین شکل باشد چون ساختمان قدیمی است اما در جایی که سطح آب و آسمان به هم     می رسند، مشکل چند برابر می شود.

اقیانوس به سمت بالا شیب ندارد اگرچه چندین تپه در پس زمینه ی عکس وجود دارد. زمان گرفتن این عکس، تمام حواسم به این بود که رنگ ها را به درستی نشان بدم ( بعدا راجع به فیلترهای polarizing صحبت خواهیم کرد) و اصلا سطح افق را فراموش کردم.
این از اشکالاتی است که در اولین کارهای عکاسان مبتدی دیده می شود و می تواند یک عکس فوق العاده را خراب کند.
هرچند ممکن است گاهی بخواهید دوربین را در زاویه های مختلف به دست بگیرید و عمدا به افق بی توجه باشید، اما این کار باعث می شود که افق را به درستی و کاملا صاف نشان دهید. وقتی افق به درستی نشان داده نشده باشد, کسانی که ناظر عکس هستند، مجبورند سرشان را کج کنند تا درست ببیند.
چطور افق را صاف نشان دهید
آسان ترین راه برای درست نشان دادن سطح افق، این است که در منظره یاب یا view finder خط بالا و پایین آن را مشخص کنید. به خاطر داشته باشید که آنچه در منظره یاب یا LCD می بینید، دقیقا همان تصویری است که به عنوان عکس ثبت می شود و باید تمامی نقاط را در نظر بگیرید تا ناظران عکس بتوانند افقی بودن یا نبودن عکس را تشخیص دهند.
برخی از دوربین ها نشانه هایی در منظره یاب دارند ( معمولا یک مستطیل یا نقاطی که فوکوس را نشان می دهند ) که می توانند در کادر بندی عکس به شما کمک کنند.
برخی از دوربین ها حالت rule of thirds یا قانون یک سوم دارند که نقاطی را از نظر ترکیب بندی عکس شما در منظره یاب یا LCD مشخص می کنند. در واقع به شما در تشخیص خط افق کمک می کنند.
در آخر اگر با تعیین خط افق مشکل دارید، می توانید یک تراز کوچک بخرید. حتما قبلا دیده اید که طراحان ساختمان از تراز های بزرگ استفاده می کنند ( حباب کوچکی در آن وجود دارد که سطح صاف را به خوبی نشان می دهد). همچنین می توانید از انواع کوچکتر آن که روی دوربین نصب می شود، کمک بگیرید.
بیشتر نرم افزارهای ویرایش عکس قابلیت صاف کردن و یا چرخاندن عکس را دارند تا اگر خواستید اشکالات عکس های قدیمی تان را رفع کنید، از آنها کمک بگیرید. من با iPhoto و fixed در کمتر از ۵ ثانیه عکس را اصلاح کردم ( تصویر زیر را ببینید).

sathe_ofogh1

برنامه هایی مانند iPhoto بسیار در عکس شما موثر هستند و پیشنهاد می کنم کار با آن را یاد بگیرید.

مطالعه بیشتر