نه توصیه برای تعیین پس زمینه

بازدید: 2831 بازدید

پس زمینه ها هم امتیازات و معایبی دارند

از طرفی می توانند سوژه را کاملا مورد توجه قرار دهند و از طرف دیگر ممکن است فضا را اشغال کرده و حواس بیننده را از سوژه اصلی عکس پرت کند.

برخی از مشکلات عکاسان با تعیین پس زمینه ها شامل:

  1.  انحراف نقطه ی مرکزی : همه این تجربه را دارند که مثلا موقع عکاسی از دوستمان کادر را تنظیم می کنیم اما به محض زدن شاتر، کسی سرش را به قصد شوخی جلو می آورد. در نتیجه نقطه ی مرکزی تغییر می کند و صورت او به جای صورت سوژه، نقطه ی مرکزی قرار می گیرد. این مسئله زیاد اتفاق می افتد.
  2.  قرار داشتن چیزی در نزدیکی سر سوژه : فکر کردم شاید بهتر باشد این مورد را مطرح کنم که گاهی هنگام عکاسی از یک سوژه، طرح پس زمینه چیزی زائد، مانند: شاخک برای سوژه ایجاد می کند که بیشتر اوقات به علت وجود درختان است (مانند عکس بالا) اما می تواند هرچیز دیگری باشد. این پس زمینه ها می توانند در عین حال که جالب هستند، ترکیب عکس را خراب کنند.
  3.  تلاقی خطوط : اگر سوژه و پس زمینه هرکدام دارای خطوطی باشند، عکس شلوغ به نظر می آید و با هم تداخل رنگ یا طرح پیدا می کنند.

پیش زمینه در عکاسی دات نت

نُه پیشنهاد برای کنار آمدن با پس زمینه های نامطلوب

  •  قبل از فشار دادن شاتر پس زمینه را چک کنید

خب  این روش خیلی سخت نیست، در واقع احتیاجی به توضیح ندارد  اما متاسفانه بیشتر ایراد هایی که در عکس ها دیده می شود به علت چک نکردن پس زمینه، قبل از گرفتن عکس است که نتیجه ی خوبی در برندارد.
همیشه قبل از عکاسی زمینه را چک کنید. حواستان به رنگ هایی که به دیگر قسمت های عکس نمی خورند، قسمت های روشنی که ممکن است جلب توجه کنند، تلاقی خطوط، افرادی که جزو سوژه های عکس نیستند و غیره باشد.

  • جای سوژه را تغییر دهید

این هم یک تکنیک ساده است که باید اول از همه در نظر بگیرید. اکثر اوقات برای عکاسی پرتره، جابجایی سوژه با یک قدم به چپ یا راست می تواند پس زمینه ی خوبی داشته باشد.

  •  زاویه ی خود را تغییر دهید

اگر پس زمینه ی عکس مناسب نبود و نمی توانستید سوژه را جا به جا کنید، زاویه ی خود و دوربین را تغییر دهید. ممکن است لازم باشد دور سوژه بچرخید یا از پایین عکس بگیرید تا آسمان را پس زمینه قرار دهید یا حتی از بالا عکاسی کنید تا زمین را پس زمینه در نظر بگیرید.

  •  برای تار کردن از دیافراگم استفاده کنید

یکی از بهترین راهها برای تعیین یک پس زمینه (یا پیش زمینه ی)  مناسب, استفاده از عمق میدان است تا آن را از فوکوس خارج کنید. با این کار زمینه را به خوبی تار خواهید کرد تا درست مشخص نباشد.
راحت ترین راه، استفاده از یک دیافراگم بزرگ است ( یعنی کمترین عدد مثل ۴ یا ۱٫۸ بستگی به لنزتان دارد).
سریع ترین راه برای دیدن تاثیر این روش، تنظیم دوربین روی حالت تقدم دیافراگم و عکاسی با درجات مختلف آن است. با دیافراگم f/20 شروع کنید و کم کم درجه را کاهش دهید -هر بار یک درجه-. هروقت به کمتر از f/4 رسیدید، زمینه را تار و تارتر خواهید دید.

  •  از فاصله ی کانونی برای تار کردن پس زمینه استفاده کنید.

می توانید با لنزی که بیشترین فاصله ی کانونی را دارد، هم پس زمینه را تار کنید. لنز هایی با زوم زیاد (telephoto) به کاهش عمق میدان کمک می کنند. واقعیت این است که فاصله ی کانونی باعث می شود که سوژه فضای بیشتری از کادر را اشغال کند. سوال این است که آیا فاصله ی کانونی تاثیر چشمگیری دارد یا نه – که بعدا راجع به آن صحبت خواهیم کرد و می بینید که استفاده از فاصله ی کانونی چه تاثیراتی روی عکس خواهد داشت.

  •  سوژه را روبه روی یک فضای باز قرار دهید

اگر سوژه جلوی یک فضای باز قرار بگیرد، تار کردن پس زمینه آسان تر و بهتر است. مثلا بین دو گزینه ی یک دیوار آجری و یک مزرعه به عنوان پس زمینه  بهتر است، مزرعه را انتخاب کنید چون دیوار آجری فاصله ی کمتری با سوژه دارد و به درستی تار نمی شود. اما در مورد مزرعه به علت فاصله ی زیاد همه چیز از فوکوس خارج شده و به خوبی تار می شود.

  • کادر را با سوژه پر کنید

یکی از موثر ترین روش ها  پر کردن کادر با خود سوژه است. به سوژه نزدیک شوید یا از لنزهایی با قدرت زوم بالا استفاده کنید تا بهترین نتیجه را بگیرید.

پیش زمینه در عکاسی دات نت

  • خودتان پس زمینه بسازید

گاهی اصلا یک پس زمینه ی خوب وجود ندارد و ممکن است لازم باشد خودتان آن را بسازید یا صفحه های بزرگ عکاسی بخرید و یا به سادگی به نسبت هر عکس پارچه هایی خریداری کنید.
من عکاسی را می شناسم که همیشه برای عکاسی پرتره صفحه های رنگی بزرگی با خودش می برد تا به عنوان پس زمینه استفاده کند.
مورد دیگری که باید در نظر داشته باشید این است که می توانید در بیشتر موارد( به خصوص در فضای بسته) جای اشیاء را تغییر دهید. برای مثال: چند وقت پیش در خانه ام مصاحبه ای مطبوعاتی داشتم و عکاس از من خواست تا برخی وسایل را جا به جا کنم تا پس زمینه ی عکس بهتر شود. سعی کنید این روش را به کار ببرید چون تاثیر فوق العاده ای در عکس دارد.

  •  پروسه بعد از عکاسی

من زیاد در نرم افزار های ویرایش عکس ماهر نیستم اما روش های متعددی وجود دارد تا بعد از گرفتن عکس، پس زمینه را تصحیح کرد. این برنامه ها می توانند شامل تکنیک های تار کردن، حذف یا تعویض اشیاء موجود درعکس و تکنیک های تغییر رنگ یا حداقل کاهش برخی رنگ ها در عکس باشند( مثلا تغییر پس زمینه به رنگ سفید یا سیاه باعث برجسته شدن سوژه می شود).

مطالعه بیشتر